Motivation och tillgänglighet

Nu har jag för andra veckan i rad haft möjligheten att följa undervisningen och ha lärande samtal med elever och pedagoger för en dag på min nya skola. För varje dag jag genomför detta följer jag ett nytt arbetslag och får möjligheten att skapa nya kontakter och relationer med nya elever och pedagoger.

Motivation och lärande

Motivation och lärande

Jag får under dessa dagar ta del av ett enormt engagemang hos både elever och pedagoger och en öppenhet att dela med sig av sina erfarenheter och tankar. Känslan av att hela världen finns i skolan och alla möjligheter med detta är högst närvarande. Ett kreativt sätt att använda sig av denna möjlighet får jag ta del av redan i början av veckan då en elev läser en dansk text ur en bok som inledningen på området nordiska språk. Jag får också ta del av elevernas projekt (samhällskunskap) kring en företagsidé som de sedan ska presentera för banken (matematiklärarna), de är både kreativa och uppfinningsrika då de arbetar med att ta fram en presentation för sitt fiktiva företag. Det är allt från ekologiska café med olika nischade idéer, återvinning av kläder och appar med spelifierat lärande. Jag får en härlig känsla av framtidstro och att eleverna både är modiga och kreativa i en trygg lärandemiljö.

Tillgänglighet och symboler

Tillgänglighet och symboler

Under mina besök får jag också möjlighet att ta del av olika stödinstruktioner och symboler med syfte att göra information och instruktioner tillgängliga för eleverna. Dessa finns visuellt i de olika miljöerna som jag besöker och lyfts även in i undervisningen och som ett förberedande moment eller efterarbete som eleverna kan ta del av med hjälp av qr-kod, google classroom och material som lagts upp på nätet.

3slojd

3slojd

Eleverna möter också undervisning som tydligt kopplar elevexempel till bedömningsmatriserna och olika nivåer i kunskapskraven. De är delaktiga att lära tillsammans då de formar ett gemensamt svar på en problemformulering eller laborationsinstruktion. Eleverna får också möjlighet att ta del av alternativa svar som läraren noga går igenom och och kopplar till begreppen i kunskapskraven. Tydliga exempel som synliggör förväntningar och blir oerhört konkret.

Lära tillsammans

Lära tillsammans

Jag har även under denna vecka fått tagit del av många kloka samtal och god undervisning samt massor av energi hos både elever och pedagoger. Jag glädjs åt engagemanget och välkomnandet jag får och all inspiration som jag får möjligheten att ta del av.

En reflektion som jag gör är hur viktigt det är med att skapa motivation och tillgängligt lärande både för elever och pedagoger som bygger på goda relationer och trygghet. Undervisning och ledarskap behöver både vara tydligt och tillgängligt och vi behöver arbeta aktivt med att synliggöra lärandet och framtiden för att skapa motivation och delaktighet hos eleverna. För mig som rektor innebär det i sin tur att jag behöver modella detta så att pedagogerna i sin tur skapar dessa signaler i undervisningen och i mötet med eleverna. Vi behöver alla vara genuint intresserade och efterfråga resultat och ett lärande tillsammans.

Kom som du är – bli den du vill

Jag fortsätter med en lärande resa tillsammans med elever och pedagoger på Nyboda skolan där vi utvecklar våra förmågor för en föränderlig framtid…

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en lärande resa tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal at a secondary school. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.