Följa elevers skoldag

Elevmiljöer

Elevmiljöer

Som en grundidé då jag startade mitt nya uppdrag hade jag bestämt mig för att följa elevernas skoldag. Jag tänker att detta skulle kunna bidra till att få en upplevelse av vad det innebär att vara elev på skolan. Utöver detta så bidrar det till att jag snabbt får en känsla och bild av skolan och vilka utvecklingsområden som finns framåt.

Några frågeställningar som jag tänker får vara vägledande under de dagar jag följer eleverna är:

  • Ser jag skolans värderingar i verksamheten?
  • Hur ser arbetet ut med skolans prioriterade områden?
  • Hur ser ser mötet ut mellan vuxen och elev samt mellan elev och elev?
  • Vad ser jag för stöd former?

Jag började med att presentera idén för alla pedagoger som var positiva och gärna ville dela med sig och välkomnade mig till arbetslag och klassrum. Efter detta var det viktigt att boka dagarna i kalendern och verkligen hålla fast vid det. Det blev möjligt med stöd i den förväntan som jag upplever finns både hos eleverna och pedagogerna samt förutsättningar som skapas av närmsta kollegorna. Redan under min andra vecka har jag lyckats få till att följa elever och arbetslag under två hela dagar vilket har bidragit till många lärande samtal med stora och små medarbetare.

Aktiviteter

Aktiviteter

Under dessa dagar har jag fått möjligheten att samtala med elever och pedagoger samt följa lektioner, ta del av undervisning och möten mellan elever samt elever och vuxna på skolan. Jag glädjs åt det positiva och öppna klimatet på skolan och att man gärna delar med sig av sina tankar och idéer vilket är en god förutsättning för att lära tillsammans. Jag har också tagit del av ett stort engagemang och lärare som tillsammans med eleverna vill lära för framtiden. Elever har också delat med sig av utmaningar och framgångar och samtalat kring förutsättningar och motivation vilket såklart är viktiga i en lärande resa för att nå sina mål. I de olika mötena har jag också fått tagit del av kloka tankar och idéer från både elever och pedagoger kring förbättringar vilket är värdefullt för skolans utveckling framåt.

För att återkomma till mina vägledande frågeställningar och idéen att följa elevernas skoldag så har redan en vecka bidragit med många nya tankar och det har definitivt bidragit till en bild av skolan och hur en elevs skoldag ser ut. Jag kan även se skolans värderingar i verksamheten och många goda och positiva relationer samt ett aktivt arbete med att anpassa och möte individer och grupper där de befinner sig på olika sätt. Fastän dessa besök nu görs i slutet av läsåret ser jag fortfarande ett arbete med skolans utveckling och jag har fått möjligheten att ta del av reflekterande samtal kring förbättringsområden och tankar framåt. Det kommer bli riktigt intressant att få fortsätta ta del av elevernas och pedagogernas skoldagar och alla lärande samtal.

Jag ser fram emot en fortsatt lärande resa tillsammans med elever och pedagoger på Nyboda skolan där vi utvecklar våra förmågor för en föränderlig framtid…

 

 

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal at a secondary school. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

One Response to Följa elevers skoldag

  1. Pingback: Elev- och lärardialog kring inflytande och pedagogisk utveckling | rektorjesper

Kommentera

