Skolutveckling i en lärande resa

nyboda

Nyboda skola

Nu har jag under ett helt år fått möjligheten att vara en del av en skola och dess utveckling i en lärande resa tillsammans med pedagoger, elever och vårdnadshavare. Under året har vi tillsammans arbetat aktivt med flera olika utvecklingsområden och jag kan nu ett år efter att jag startade både se, känna att vi är påväg mot en skola i framtiden. Självklart är vi fortfarande påväg men det är också viktigt att reflektera över den utveckling som skett under året i relation till processen vi tillsammans är i.

Lärande resa tillsammans

Lärande resa tillsammans

Under året har vi tillsammans haft ett fokus på utveckla verksamheten för att skapa en gemensam målbild, en vi känsla där vi är stolta för vad vi åstadkommer tillsammans på skolan, att vi är lärande tillsammans i mötet med varandra och en omvärld som utvecklas och förändras i allt högre takt. Centralt har varit att skapa möjligheter och förutsättningar till framtidstro och utveckling av våra förmågor. När jag påbörjade min lärande resa tillsammans med elever och pedagoger för ett år sedan såg jag att det fanns riktigt goda förutsättningar, höga ambitioner och en energi att utveckla en skola för framtiden. Det fanns såklart många tankar och idéer om hur vi tillsammans skulle utvecklas och nå framgång. Under en månad fick jag möjligheten att inspireras och reflektera tillsammans med både elever och pedagoger på skolan och gemensamt i dessa diskussioner lyftes årets fokusområden upp och det är riktigt kul att nu ett år efter se hur långt vi kommit och vart vi är påväg.  Vi har också under året fått möjligheten att få utomstående återkoppling på olika sätt utöver att vi inom skolan systematiskt utvärderat och samtalat om våra utvecklingsområden under pågående år med stöd av våra kollegiala diskussioner, elevdelaktighet i form elevråd och trygghetsråd och spontana samtal. Jag kan tillsammans med den bild som vi i skolan fått i samband med återkoppling verkligen uppleva och se att vi är påväg och att vi tillsammans skapar framtidstro och är lärande tillsammans, de förutsättningar som jag upplevt i samband med starten och mitt första år på skolan har bara förstärkts och ger oss förutsättningar att utvecklas vidare. Jag tänker att den positiva energin och den där härliga omtanken om och tilltron till att alla kan lyckas utifrån sina förutsättningar och förmågor som jag tydligt kände av redan från början också är en styrka som vi såklart byggt vidare på under året och blir viktig för att skapa motivation och möjligheter för framtiden.

Utveckling

Utveckling

Vi har arbetat vidare med skolans värdegrund och Nybodatrappan samt utvecklat skolans förebyggande arbete kring trygghet och skolhälsa. Jag tänker att upplevelsen av trygghet och trivsel som vi tillsammans skapar genom förhållningssätt, bemötande och tillgänglighet ger förutsättningar till mod, framtidstro och bygger vidare på den känslan och välkomnande skolkulturen som finns på skolan och tilltron till att vi alla har förutsättningar att nå våra drömmar. Vi har utifrån en gemensam målbild och lärande tillsammans i verksamheten framförallt utvecklat en gemensam struktur kring trygghetsråd med elevdelaktighet och en möjlighet att systematiskt arbeta förebyggande kring trygghet och trivsel.

Vi har också infört ett systematiskt uppföljningsarbete kring kunskapsutvecklingen vilket har resulterar till kollegiala diskussioner och utveckling av undervisningen. Självklart har detta arbete även förstärkts i verksamhetens utvecklingsarbete kring ledarskap och kommunikation som varit en del i årets kollegiala lärande  med regelbundna gruppträffar med gemensam litteratur, reflektion och diskussion, observation av genomförd lektion samt samtal i par om det man tagit del av. Arbetet har både bedrivits av skolans förstelärare med syfte att utveckla kvalitén i undervisningen men också med inspirations workshops kring ledarskap och kommunikation. En annan del som varit starkt närvarande under året är skolans utvecklingsarbete kring digitalisering som både inneburit att vi startat upp ett arbete med programmering i ämnesundervisningen men även utforskat digitaliseringens möjligheter kring att förstärka lärandet och digitala läromedel med syfte att erbjuda en tillgänglig undervisning. När jag reflekterar över allt spännande och kreativt arbete som pågått under året för att förstärka kvalitén i undervisningen och utveckla våra möjligheter och förmågor för framtiden så känner jag att våra lärande processer tillsammans skapar framtidstro och framgång.

Jag fick även möjligheten att berätta om vår lärande resa och hur vi kopplar detta till skolans systematiska kvalitetsarbete i samband med besök från Värnersborgs kommun. Jag tänker att det både var kul att få berätta om årets erfarenheter men också viktigt och värdefullt att få ta del av reflektioner från kollegor och besökande som med säkerhet bidrar till att vårt arbetet förfinas och utvecklas framåt.

En annan viktig förutsättning för vår lärande resa är delaktighet och känslan av stolthet för vår skola och vad vi gör tillsammans. Jag tänker att det både skapar motivation och en känsla av tillhörighet och att man har möjlighet att lyckas. I dagens samhälle där vi i högre grad har möjlighet att vara delaktiga och påverka samt skapa ett värde för andra så är det viktigt att vi i skolan även utvecklas och är en del av omvärlden och ger förutsättningar till lärande på riktigt. Samtidigt som det finns en ökad möjlighet att vara delaktig och lära tillsammans med omvärlden ställer det allt högre krav på oss att göra genomtänkta val och vara medvetna om vad som påverkar oss och att vi behöver se saker ur flera perspektiv. Under året har jag tillsammans med klassrådrepresentanter i elevrådet haft en fantastisk möjlighet att samtala om skolans utveckling och vad som blir viktigt att utveckla för en ökad känsla av tillhörighet och delaktighet på skolan, det som våra elever tycker är viktigt och är dem närmst. Vi har under året arbetat med allt från gemensamma ordningsregler till att diskutera lärverktyg och arbetsmiljö samt möjligheten till aktiviteter under raster. Man blir både glad och imponerad över de kloka reflektionerna och diskussionerna som vi haft under året. Eleverna har också haft möjligheten att dela sin utveckling med omvärlden i form av öppet hus vilket jag är övertygad om skapar både motivation och stolthet. Dessutom har elever och pedagoger haft möjligheten att dela med sig av skolans utveckling i samband med besök på skolan och i aktiviteter utanför skolan, det har resulterat till att skolan varit en del av ett lettiskt nationellt tv inslag och delaktighet i framtidsmässan vid Stockholms universitet.

Lettiskt tv inslag om Nyboda skola

Lettiskt tv inslag om Nyboda skola

För att förstärka vår delande kultur och berätta om allt kreativt arbete som elever och pedagoger genomför på skolan tillsammans, startade skolan att dela med sig i uppstarten av detta läsår i officiella sociala mediekanaler som Facebook och Instagram. Det tar såklart tid och vi har fortfarande en resa framför oss men jag tänker att vi gärna vill dela med oss av den positiva energi och kreativitet som pågår på skolan i vardagen.

När jag sammanfattar mitt första år på skolan såhär så känner jag en enorm glädje av att få vara en del i denna lärande resa tillsammans med elever, pedagoger och vårdnadshavare på skolan, jag kan också känna att vi har tagit många kliv framåt och jag känner en energi och stolthet för skolans arbete under året samt en trygghet i att vi skapat möjlighet till att systematiskt utvärdera reflektera kring nästa steg för att fortsätta bygga en skola för framtiden. I en reflektion över året så kan jag verkligen se styrkan i att vi är lärande tillsammans och att vi alla har en betydelse och är viktiga för vår gemensamma resa, nu tar vi nya steg och förbereder oss på ett nytt läsår och allt vad det det innebär.

Vi lär tillsammans, delar och firar framgång och hjälps åt i våra gemensamma utmaningar tillsammans för att skapa en skola och utveckling för framtiden

Vi fortsätter med en lärande resa tillsammans med elever, pedagoger och föräldrar på Nyboda skola i en föränderlig framtid…

 

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en lärande resa tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal at a secondary school. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.