Pedagogiska samtal om framtid och utveckling

Under tiden jag följt våra elever på skolan har jag givetvis även haft många kloka och lärande samtal om skolans utveckling framåt med pedagogerna. I dessa samtal har pedagoger på skolan delat med sig av skolans nuläge och tankar och idéer kring behoven framåt. Vad ska vi tillsammans utveckla och vilka områden lyfter man som extra viktiga att arbeta med.

Success

Success

Efter en kort tid på skolan börjar målbilden träda fram och det mycket tack vare alla pedagogiska samtal och det pedagoger och elever delat med sig av. Vägen till framgång och skolans utveckling kommer inte vara spikrak och under resans gång kommer vi nog tillsammans stöta på hinder och omvägar men jag är helt säker på att det kommer bli en spännande och lärorik resa för oss alla som också kommer innehålla glädje, energi och upptäckter.

Oavsett vilka drömmar eller mål vi har så samlas våra idéer, erfarenheter och tankar här i skolan och VI delar och LÄR TILLSAMMANS, det är en fantastik upplevelse och bjuder såklart på utmaningar och variation. Det som enar oss är att vi påverkar framtiden och har stor betydelse för att skapa möjligheter för våra elever att nå sina mål och drömmar.  Jag upplever ett stort engagemang och nyfikenhet kring tankarna framåt och att skapa möjligheter för alla. Det är aktiva diskussioner kring pedagogiskt ledarskap, formativ undervisning och att skapa motivation och tillgänglighet för lärande. Det finns än närvarande värdegrund som är synlig i vardagliga handlingar.

Framtid

Framtid och idéer

För att använda all kraft energi i skolan så är en framgångsfaktor att arbeta med kollegialt lärande i en lärande organisation där vi samlas kring ett VI och en kulturen som kännetecknas av delande och öppenhet, ansvar och självutvärdering och reflektion tillsammans. Jag upplever att jag ser många av dessa delar i skolan men att vi tillsammans kan utveckla våra gemensamma strategier och rutiner. Att vi skapa lärandesituationer som blir gemensamma för skolan och processer som både elever och lärare känner igen sig i.

Vi tillsammans kommer alla ha stor betydelse och utveckla skolan för våra elever och framtiden

Jag tänker att det är en framgångsfaktor när skolans struktur, rutiner och gemensamma processer blir igenkännbara och delas av alla, det gör oss ännu tryggare i lärandesituationer och i ledarskapet. För att ytterligare skapa möjligheter för oss som skola till lärande och ta till vara på erfarenheter ser jag också möjligheter att i större utsträckning delar med oss av våra erfarenheter och allt bra som görs på skolan både i och utanför skolan. Jag ser att det finns mycket gott att bygga vidare på som vi såklart ska fortsätta att utveckla dela med oss av och många bra modeller för hur vi skapar lärande nätverk i och utanför skolan.

PROFESSIONELLT LÄRANDE SOM VERKTYG

PROFESSIONELLT LÄRANDE SOM VERKTYG

 

Jag ser med glädje och nyfikenhet fram emot ett kommande läsår efter en sommar med möjlighet till reflektion och avkoppling. Vi fortsätter med en lärande resa tillsammans med elever och pedagoger på Nyboda skolan där vi utvecklar våra förmågor för en föränderlig framtid…

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en lärande resa tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal at a secondary school. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.