Framtidstro och omvärld

Såhär i slutet av året tycker jag man kan ta sig tillfället att tänka tillbaka på all fantastisk utveckling som pågått under året och allt vad det inneburit och hur det påverkat oss. Allt från reformer, strategier, forskning och mediala debatter till praktisk utveckling för den enskilda eleven. Det finns en hel del som pågått under året i skolan och även med en rasande utvecklingen och fart utanför skolans som påverkar oss. När jag tänker tillbaka på året har jag haft en fantastisk möjlighet att både följa elever och pedagoger i deras vardag på skolan vid flera tillfällen och därmed också fått ta del av tankar och utmaningar samt drömmar om framtiden. I samtal har jag fått ta del av idéer och klokskap och bra diskussioner om skolans utveckling framåt. Jag tänker att detta är ett värdefullt inslag i vår fortsatta lärande resa och bygger en gemensam bild om här och nu och vart vi är påväg med mod och framtidstro. Vi har också under året fått ta del av en reviderad läroplan och en nationell strategi kring digitalisering som såklart har varit en stor del av och haft betydelse för vår skolutveckling framåt utöver att vi aktivt arbetat med vikten och betydelsen av ledarskap och kommunikation som startar i klassrummet och har betydelse för undervisningen.

Lärande tillsammans

Lärande tillsammans

När man funderar över allt detta så kan man ju förundras över att allt vi gör i skolan och även förstå i vilken komplex kontext vi verkar i. Att navigera i en verksamhet som är i konstant förändring och påverkas av många yttre och inre faktorer kan ibland upplevas som att bygga ett plan medans vi flyger och ger oss en fantastisk möjlighet att vara med och påverka och skapa framtid tillsammans. Det som jag ser som centralt och som hjälper oss att hålla i och hålla ut i vår skolutveckling och ger oss en riktning är att vi hela tiden strävar efter att skapa möjligheter för våra elever att utvecklas och lära tillsammans med oss i skolan. Vid tillfällen under året har vi också skapat möjligheter att lära med omvärlden vilket jag är övertygad om skapat motivation och stolthet men även nyfikenhet på att lära mer och viljan att bidra till någon annans lärande. Det är värdefullt och skapar motivation och förståelse när våra elever blir medskapare av sitt lärande och omformar kunskap till ny kunskap. Utifrån ett omvärldsperspektiv så är det nödvändigt att vi utvecklar denna förmåga hos våra elever då det är och blir en allt viktig kompetens för framtiden.

I en översikt kring hur vi tar oss an trender inom teknologiska utveckling i nordiska skolor så är medskapande av innehåll och kunskap en sådan nyckel trend inom den närmsta framtiden och på längre sikt även innovationskultur och entreprenörskap. Däremellan är en trend att utveckla flexibelt lärande med tillgänglig teknik och lärmiljö. För att framgångsrikt anta framtidens utmaningar och hinder i och utanför skolan blir det viktigt att vi fortsätter skapar förutsättningar för utveckling inom dessa trendområden. Jag kan i en reflektion kring året även fånga upp att vi som skola varit inne i ytterligare trendområden som kodning och STEAM learning.

Som sagt ett kreativt och spännande år där vi haft möjligheten att lära tillsammans med sikte att omforma och skapa förutsättningar för våra elever. Det är såklart att vi har en del kvar att göra och förändring tar ibland tid och kan inte genomföras i ett svep utan är en process där vi utvecklas och påverkas av både omvärld och vardag. Med ett försök att att lyfta blicken framåt så har vi många intressanta processer på gång och framför oss.

Pedagogisk utveckling

Pedagogisk utveckling

Om jag sätter detta i relation till allt kreativt och fantastiskt arbete som jag fått tagit del av både från elever och pedagoger och den härliga energin i skolan under året så känner jag att det finns alla möjligheter för ett riktigt intressant år där vi utmanar och omformar och lär tillsammans för att skapa ännu fler och bättre förutsättningar för våra elever att nå så långt som möjligt. Jag ser med nyfikenhet fram emot ett nytt lärande år.

Vi fortsätter med en lärande resa tillsammans med elever, pedagoger och föräldrar på Nyboda skola i en föränderlig framtid…

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en lärande resa tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal at a secondary school. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.