Motivation, stolthet och dela lärandet med omvärlden

Under hösten har vi på skolan genomfört ett välbesökt öppet hus där eleverna fått möjligheten att dela sitt lärande med omvärlden. Det var ett fantastiskt arrangemang som skapade motivation hos eleverna och även en stolthet för sin skola. Jag tänker att det finns en tydlig koppling mellan motivation och att få möjligheten att dela och lära tillsammans med omvärlden, att få möjligheten att skapa ett mervärde för någon annan.

programmering

programmering med LOGO (Turtle Academy)

Det skapas också en extra stolthet och ett engagemang när eleverna får en möjlighet att visa upp sina arbeten för släkt och familj. Under och inför kvällen så kunde jag känna och ta del av både engagemang och stolthet hos eleverna. Det fanns en tydlig mening och en uppgift som blev på riktigt vilket också är betydelsefullt i elevernas och vår gemensamma lärandeprocess.

experiment

experiment kring ledningsförmåga

Att sedan få diskutera och reflektera tillsammans med andra ger en möjlighet till feedback som leder lärandet framåt. Möjligheten att få samtala om och lära andra kring det man lärt sig befäster och stärker elevernas kunskaper och bidrar såklart till stolthet och att man blir nyfiken på att lära mer.

Ett annat sätt att dela diskussioner och lärande som besökarna fick ta del av var olika inspelade podcast som eleverna hade gjort kring arbetet (O)mänskligt i SO, svenska och engelska. Arbetet går också att dela med omvärlden och skapa ett mervärde för andra vilket i sin tur kan ge en större publik och även skapa en större känsla av betydelse och meningsfullhet, lärandet blir på riktigt.

kreativitet

kreativitet

Under kvällen kunde man även ta del av flera kreativa aktiviteter allt från traditionell tipspromenad till en digital frågetävling (Kahoot!) kring hållbar utveckling men också att skapa och konstruera tillsammans samt diskutera konstruktion och design. I en del av skolan kunde man också se och prova olika verktyg och stödmaterial som skapar förutsättningar och tillgänglighet för elevernas lärande.

Sammantaget kan jag känna att det var en fantastisk kväll med omtänksamhet kring elevernas lärande där trygghet och mod skapade en möjlighet för kreativitet och framtidstro. En fantastisk möjlighet att ta del av elevernas lärandeprocess och skolans utveckling. När man som rektor får en möjlighet att ta del av all denna kreativa utveckling på sin skola av både elever och pedagoger samt engagemang från besökare och vårdnadshavare känner jag en stark närvaro av framtidstro och stolthet för vår skola.

Jag ser med glädje och nyfikenhet fram emot ett fortsatt lärande med möjligheter att nå nya mål och utveckla våra förmågor tillsammans. Vi fortsätter med en lärande resa tillsammans med elever, pedagoger och föräldrar på Nyboda skola i en föränderlig framtid…

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en lärande resa tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal at a secondary school. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

2 Responses to Motivation, stolthet och dela lärandet med omvärlden

  1. Pingback: Framtidstro och omvärld | rektorjesper

  2. Pingback: Skolutveckling i en lärande resa | rektorjesper

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: