Ämnesövergripande framtidskompetens

First lego league

First lego league

Jag vill dela med mig av en fantastisk upplevelse då jag nyligen fick ta del av våra elevers kreativitet och utveckling mot viktiga framtidsförmågor. Eleverna deltog i ett ämnesövergripande evenemang som avlutades med en tävling vid KTH och leddes av Vetenskapens hus. Tävlingen som våra elever deltog i var First Lego League Scandinavia där de både fick tävla i en robottävling, presentera sin konstruktion samt redovisa och marknadsföra ett projekt kring hållbar utveckling. Det var ett spännande projekt där de fick möjligheten att kombinera sina kunskaper från fler ämnen och viktiga förmågor i läroplanen med uppfinningsrikedom, samarbete.

I arbetet så har de fått konstruera, bygga och programmera en robot för att genomföra olika uppdrag. I detta har de utvecklat och tränat förmågor för framtiden som digital kompetens, kreativitet, problemlösningsförmåga, samarbete och lärande tillsammans. De har också fått träna uppfinningsrikedom och innovation med hållbar utveckling kring vattenförsörjning som de både fick marknadsföra, presentera och motivera hur de tänkt kring och vilka tekniska lösningar man använt sig av. Man blir både imponerad och får framtidstro när man hör elevernas kloka resonemang och spännande lösningar på vattenförsörjnings problem. Det är också intressant att se problemlösningsförmåga och drivkraft när elverna arbetar med uppdrag på riktigt, när eleverna får kombinera sina förmågor för att lösa utmaningar för framtiden.

Teknologiska områden och programmering

Teknologiska områden och programmering

När jag kombinerar evenemanget och elevernas arbete med att reflekterar över utvecklingen framåt så kommer jag att tänka på en presentation som jag nyligen tog del av kring programmering och dess betydelse för samhällsutvecklingen.  I presentationen så fick jag ta del av viktiga teknologiska områden som växer enormt och är beroende av programmering och förmågan att samarbeta och kreativ förmåga att lösa problem. Jag kan i samband med detta se att när eleverna utvecklar de förmågor som de fick använda sig av under detta projekt så bygger vi framtid och eleverna kommer nå möjligheter och drömmar.

 

Jag ser med glädje och nyfikenhet fram emot ett lärande med möjligheter att nå nya mål och utveckla våra förmågor tillsammans. Vi fortsätter med en lärande resa tillsammans med elever, pedagoger och föräldrar på Nyboda skola i en föränderlig framtid…

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal at a secondary school. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Kommentera

