Ny lärande resa med hållbara framtidskompetenser

Nyboda skola

Nyboda skola

Nu startar jag en ny lärande resa tillsammans med hållbara framtidskompetenser med nya pedagoger och elever. Samtidigt som jag går vidare och startar en ny lärande resa tillsammans med en ny skola så tänkte jag passa på att göra en nystart med min blogg och skriva och dela med mig av erfarenheter och reflektioner.

Till skillnad från mina tidigare erfarenheter jag skrivit om är detta en skola som arbetar mot äldre åldrar och har haft en längre process kring digitalisering och en aktiv skolutveckling kring kollegialt lärande. Som jag ser det finns det riktigt goda förutsättningar att fortsätta en lärande resa mot hållbara framtidskompetenser och att utveckla våra förmågor tillsammans. Erfarenheterna från veckan är att det är en riktigt spännande verksamhet med mycket energi och kreativt tänkande. Veckan har varit fylld av många givande samtal kring pedagogik och utveckling och en härlig framtidstro trots att jag nu kommer in som ny rektor i verksamheten i slutet av läsåret. Jag känner även av en öppenhet och mod att prova nytt i en förändringsresa tillsammans.

Nyboda pedagog

Nyboda pedagog

Redan första dagen kom fler elever och hälsade och  frågade om jag var nya rektorn. Jag glädjs av de trevliga bemötandet och efterföljande samtal som sedan fortsätter med att dessa elever som är framtiden även presenterar mig för sina skolkamrater i ett helt annat sammanhang. Det fanns både trygghet och omtänksamhet att välkomna mig till skolan.

Veckan har varit fylld av inspiration och många tankar har delats och jag ser fram emot en lärande resa tillsammans med elever och pedagoger på Nyboda skolan där vi utvecklar våra förmågor för en föränderlig framtid…

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal at a secondary school. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Kommentera

