Mod och förmåga att följa sina drömmar

Jag ställdes för ett tag sedan inför en spännande utmaning att fundera över framtiden och vad mitt nästa steg var. Att få vara med att bygga och förverkliga en skola med nya tankar och med utgångspunkt från elevers verklighet och drömmar. Självklart har detta tidigare varit min tanke och idé men denna gång fanns en möjlighet att vara med i skolans början, innan skolkulturen är formad, idéer och tankar prövade och formen är satt. Jag har under en tid reflekterat över min tanke som uppstod när detta hände. Jag får en möjlighet att följa en dröm och vara delaktig i en förändring som jag tror på, jag får känna meningsfullhet och det är kopplat till min verklighet. Jag tänker att i detta scenario finns det många paralleller till den läranderesa som våra elever gör. Vi behöver tillsammans skapa mod och förmåga att följa våra drömmar.

Drömmar

Drömmar

För att känna en meningsfullhet till det vi lär behöver vi som skola erbjuda aktiviteter och ett lärande som kopplar till elevernas verklighet och kontext. Om vi funderar över vilka jobb som kommer finnas i framtiden och vilken verklighet våra elever kommer vara aktiva i så finns det få saker som är säkert och det är bland annat att de kommer ha andra arbeten som vi inte känner till idag och det kommer vara på en global arena. Det kommer ställas högre krav på samarbetsförmåga och kreativitet.

Därför behöver vi i skolan erbjuda kreativa aktiviteter där vi skapar tillsammans och utvecklar förmågan att använda nya tankar och idéer där vi följer våra drömmar. Det blir såklart viktigt med det formativa arbetet och det behövs både feedback, feedforward och feedup och att vi som skola är i en pågående lärandeprocess.

Mackapären

En kreativ och spännande Mackapär #skapaskolan #mackapär #makerskola Ett filmklipp publicerat av Skapaskolan (@skapaskolan) Nov 27, 2015 kl. 1:18 PST

Vi behöver tillsammans utforska och se möjligheterna i läroplanen för skapa ett lärande där alla våra elever får lyckas, där de får mod att följa sina drömmar.

Jag tänker att vi har alla möjligheter genom vår läroplan att skapa dessa lärandesituationer och samtidigt utveckla elevernas förmågor. Vi behöver inte fastna i allt vi ska hinna med, om vi utgår från förmågorna och lärande utifrån elevernas intressen. Vi skapar genom detta en nyfikenhet för lärande och förutsättningar i en föränderlig framtid.

Resan mot en global framtid fortsätter där vi tillsammans ges möjligheter och mod att nå våra drömmar…

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en ett lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor i tidig ålder. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal of a K-12 school, works 1 to 1. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Kommentera

