Lärprocessen och lärande tillsammans

I skolan pratar vi ofta om undervisningen, dess kvalité och att vi vill förbättra denna för måluppfylellse. Då funderar jag på vad vi egentligen menar med detta, vad är det vi vill förbättra och vilka orsaker ligger bakom detta. Är det lärande och lärprocessen tillsammans med eleverna eller är det undervisning och resultat, är det att utveckla, förändra och förnya för att erbjuda en metodologisk variation för alla elever. Jag har förmånen att i min roll som rektor vara delaktig och se en hel del lektioner, samspel och dialoger mellan vuxna och barn. I detta kan jag såklart se olika förhållningssätt som jag tror har betydelse och särskilt hur man ser på lärande. Jag kan se att det finns både omedvetna och medvetna drivkrafter som har en påverkan på lärprocessen.

I det jag ser så handlar det inte om undervisning och resultat utan det handlar mer om värderingar och medvetenhet om sin lärprocess tillsammans med eleverna och andra, att utvärdera och reflektera över sina val och drivkrafter och vilken betydelse dessa har. Ökar vi medvetenheten om dessa processer och börjar tänka kring våra val så är jag övertygad om att vi också kommer utveckla våra lärprocesser tillsammans. Jag är också övertygad om att vi behöver ta hänsyn till och bli medvetena om den lärprocessen som sker utanför klassrummet som är en följd av att vi lever i ett öppet nätverkssamhälle där gårdagens kunskap i dag är tillgänglig information och möjliggörare för alla.

Lärprocessen

Lärprocessen tillsammans

För att utveckla detta arbete behöver det finnas en systematik och vi behöver diskutera och lyfta hur vi tänker och vilka val vi gör. Det är inte undervisningen och resultaten eller ämnet som jag främst tänker på utan det är en diskussion kring det som på riktigt påverkar lärandet. Några centrala delar som jag vill lyfta fram i bilden jag ovan illustrerat är att vi utgår från var är vi, vart ska vi, hur gör vi och hur blev det och relatera till lärprocessen tillsammans med eleverna och inte att det utgår från min undervisning och resultat. Utifrån dessa centrala delar  kan vi göra kopplingar till hela verksamhetens systematiska kvalitetsarbete och vi får tillsammans en riktning och synliggör vad vi tillsammans behöver diskutera, utveckla.

Viktiga områden i lärprocessen att utgå ifrån

Viktiga områden i lärprocessen att utgå ifrån

Det finns flera viktiga områden att ta med i arbetet kring den lärprocess man vill åstadkomma tillsammans med eleverna. Några viktiga utgångsfaktorer som jag tänker ligger i arbetet med lärprocessen samt ledning och stimulans som är grunden i de anpassningar vi alla har ansvar för tar jag upp i bilden ovan. Jag vill särskilt lyfta lärandemiljön och då menar jag inte bara den fysiska utan den vi själva också bidrar med. Jag återkommer här till våra egna drivkrafter och vad vi egentligen är medvetna om. Jag tror att det är oerhört viktigt att vi lär tillsammans i detta viktiga arbete som jag ser har betydelse för elevernas framgångar. Jag tänker att vi även behöver bli medvetna om vilka effekter vårt nätverkssamhälle för med sig, att lärandet sker på flera ställen och i samspel med flera genom kollaboration. Det är en möjlighet som förstärker kunskapsutvecklingen och som erbjuder nya förutsättningar när vi medvetandegör detta i relation till lärprocessen.

 

Resan mot en global framtid fortsätter där vi tillsammans ges möjligheter och mod att nå våra drömmar…

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en ett lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor i tidig ålder. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal of a K-12 school, works 1 to 1. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Kommentera

