Lärande organisation

När man får möjlighet att möta nya organisationer och den kultur som finns i denna så tänker jag att det kan vara en idé att börja fundera och reflektera över det man ser, vilket jag i min nya rektorsroll fått möjligheten att göra. Jag tänker att det bidrar till ens eget lärande och förståelse samt skapar möjligheter att se saker utifrån olika perspektiv. Jag tror dessutom att det är bra för att kunna sätta det man ser i relation till sin egen erfarenhet och kunskaper för att kunna bidra till ny utveckling och nya steg framåt samt skapa en gemensam VI bild. Intressanta frågor som dyker upp när man funderar kring organisation och utveckling är vilken organisationsmodell som passar för det vi vill åstadkomma, vad passar in i den rådande skolkulturen och vilka grundläggande värden och behov behöver beaktas. Utöver detta behöver vi ta hänsyn till våra övergripande styrdokument och vad dessa sätter upp för givna ramar. Jag som pedagogisk ledare är ändå till sist ansvarig för vad VI gemensamt gör och att våra val baseras på forskning och beprövad erfarenhet.

Vad är jag egentligen beredd att ta ansvar för och vad innebär det för mig?

Det finns en rad olika modeller att utgå ifrån och egentligen tror jag att man generellt tänker att man utgår från en modell men frågan blir tänker vi alla på samma modell och sak?  Utmaningen är inte att vi säger att vi har en modell  utan utmaningen börjar när vi granskar vad VI alla tillsammans egentligen menar. Detta går även igen i tankar om uppdraget och vad egentligen uppdraget innebär för var och en. Organisationsmodellen som VI gemensamt tänker att vi utgår ifrån får också konsekvenser på det egna och andras arbete och vilket typ av ledarskap man får i organisationen. Vad kan jag egentligen förvänta mig i en organisation och vad innebär det för mig och andra, är en fråga man kanske bör reflektera kring tillsammans. Det får en avgörande betydelse för ansvar- och delarkultur samt intiativ- och disciplinförmåga och dess påverkan på varandra.

Hur kan vi då tänka kring organisation och vad blir framgångsrikt när vi lever i ett nätverkssamhälle?

Nätverkssamhälle

Nätverkssamhälle

En sak är säkert och det är att vi inte längre kan utgå från att organisera skolan som vi alltid har gjort samtidigt som vi är bundna till vissa givna ramar att förhålla oss till. Jag tänker att det är en balansgång mellan att vi i allt högre utsträckning lever i en föränderlig värld där vi alla är delaktiga utifrån våra kompetenser och erfarenheter samt en målstyrd verksamhet som systematiskt ska utvecklas.

Det är inte fritt valt arbete och vi alla har betydelse för vårt gemensamma lärande

En modell som jag för en tid sedan fick ta del av och som jag tänker man kan använda för att skapa ett utgångsläge för att formulera en organisationsplan. Det är bild på relationen mellan olika typer av organisationer och vilken betydelse dessa får för intiativ och disciplin. Jag brukar vanligtvis utgå från tanken kring en lärande organisation vilket jag vill förstärker med några centrala formuleringar kopplat till utvecklingsorganisation i bilden.

Utvecklingsorganisation

Utvecklingsorganisation

Jag ser det som nödvändigt att vi beaktar perspektiven, disciplin- och initiativkultur, om vi ska leda en organisation mot utveckling och som samtidigt möter upp de möjligheter som ett nätverkssamhälle innebär. Jag ser att skolan i högre utsträckning behöver gå mot att vara en mer utvecklingsorienterad organisation och då tror jag att man kan hantera balansen mellan en föränderlig värld och målstyrd verksamhet.

Utmaningen kvarstår dock kring att skapa en gemensam förståelse och att vi tänker samma saker när vi pratar om den modell VI har och arbetar efter. Vad detta sedan innebär för var och en baseras på vår gemensamma förståelse och hur vi relaterar till detta i vårt vardagliga arbete och uppdrag. För att ytterligare sätta perspektiv på tankarna kan man också lyfta in Bronfenbrenner’s system och reflektera hur detta samspelar med varandra och vilken betydelse detta får och har för våra olika roller.

Bronfenbrenner's Microsystem, Mesosystem och Makrosystem

Bronfenbrenner’s Microsystem, Mesosystem och Makrosystem

 

Jag tänker att man behöver reflektera kring de olika perspektiven ovan för att VI tillsammans ska skapa en professionellt lärande organisation med gemensam förståelse. Det är även viktigt i detta arbete att vi tillsammans definierar vad vi menar och vad det vi säger egentligen betyder, det ökar möjligheten till att vi tänker likvärdigt.

Allt detta har betydelse och är avgörande för vilka möjligheter vi skapar för våra elever att lyckas.

Resan mot en global framtid fortsätter där vi tillsammans ges möjligheter och mod att nå våra drömmar…

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en ett lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor i tidig ålder. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal of a K-12 school, works 1 to 1. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Kommentera

