Radikala ansatser kräver nya tankesätt

För en tid sedan samtalade jag med en elev om dennes drömmar och möjligheter och hur man kunde tänka för att nå denna dröm. Det började med att eleven frågade mig kring vad vi gör i skolan och vilken betydelse detta får i relation till elevens dröm, varför vi ägnar tid till sånt som inte hade betydelse för att eleven ska nå sin dröm. Ganska snabbt faller många in i att allt vi gör i skolan har ju betydelse och allt vi lär är viktigt, men vid en närmare eftertanke om vi nu utgår från elevens perspektiv, har allt verkligen betydelse och är det framgångsrikt att resonera på detta sätt i relation till någons drömmar. Hur kan man tänka sig att resonera kring vad vi gör i skolan och vilken betydelse det får, hur kopplar vi det vi gör till elevernas drömmar och möjligheter? Jag tror att det har betydelse att reflektera utifrån dessa perspektiv och det har absolut betydelse för hur vi designar lärsituationer, organiserar skolan, det har betydelse för vad skola är och dess utveckling.

Tankesätt för utveckling

Tankesätt för utveckling

Samtalet med eleven fortsatt och jag undvek att gå in i att allt vi gör i skolan är viktigt. Det var ett intressant och lärande samtal där eleven hade en klar idé om var denna ville utveckla och jag kunde ge ytterligare förslag och vägleda eleven som ledde dennes tankar vidare. Vad var viktigt och vilka förmågor behövde utvecklas, vilka vägval finns för att nå elevens dröm. Jag blev oerhört inspirerad av samtalet och började leka med tanken att hur kan man organisera och utveckla skolan för att i större utsträckning möta denna utgångspunkt.

…varför går jag i skolan när jag kan ta reda på allt jag lär mig i skolan på andra sätt…

En annan fråga jag fick för ganska länge sedan som fick mig att rejält fundera över vad vi lär tillsammans i skolan och hur lärsituationen ser ut, hur möter vi elevernas drömmar, intressen och framtidstanker. Det var när jag fick ta del av en elevs reflektion och fråga varför denna går i skolan när allt går att lära och ta del av på egen hand. Vad var poängen med att lägga värdefull tid på något som eleven ändå kunde ta reda på egen hand. Det som är riktigt starkt i denna erfarenhet och berättelse är att detta var en elev som hade sett fram emot skolan och hade höga förväntningar och drivkraften kring lärande men detta tog slut efter en mycket kort stund i ett traditionellt skolsystem. I detta resonemang som eleven lyfte för mig anser jag att det blev tydligt att vi i skolan inte längre har ensamrätt på kunskap och att det krävs en radikal ansats i att förändra skolkulturen och vad vi gör, vi kan inte längre fortsätta att tro att vi kan stöpa alla i samma form. Det är inte längre centralt att förmedla kunskap, vi behöver lägga fokus på att lära tillsammans med eleverna och resonera och problematisera vilka frågor vi istället ställer, vi behöver skapa an meningsfullhet och inspiration som väcker nyfikenhet.

Skolans syfte och uppdrag

Skolans syfte och uppdrag

Jag kan inte då låta bli att utifrån ovanstående erfarenheter och berättelser fundera över skolans övergripande syfte och uppdrag som finns formulerat i våra styrdokument. Hur väl lyckas vi med detta om vi fortsätter att att organisera, designa lärsituationer, förmedla kunskap där eleverna förväntas att senare i livet utanför skolsystemet få möjligheten att ta vid sina drömmar. Jag tror vi behöver vara modiga att tänka helt annorlunda i skolan, att våga göra helt annorlunda där vi är lärande tillsammmans i en ny tid.

Med en ordentligt radikal ansats på att göra något helt annorlunda kan det vara en idé att utgå från Carol Dwecks Mindset för att åstadkomma en tankeförändring. Att göra helt annorlunda kräver mod, att man är lärande tillsammans, ansvar samtidigt som vi är genröse och delar med oss för att skapa förståelse och möjlighet att lära och inspireras av andras och vår egen utveckling.

STATISKT ELLER DYNAMISKT TANKESÄTT?

STATISKT ELLER DYNAMISKT TANKESÄTT?

En annan viktigt faktor då vi tillsammans tar kliv ut i något nytt är att vi skapar förutsättningar för ett proffesionellt lärande på alla plan. Vi behöver prata, utvärdera och reflektera tillsammans om vad vi gör. Vi behöver skapa förutsättningar att mäta det som har betydelse och är viktigt, det är både utmanande och svårt att mäta kvalité och process istället för kvantitet slutresultat och sedan förändra utifrån detta.

PROFESSIONELLT LÄRANDE SOM VERKTYG

PROFESSIONELLT LÄRANDE SOM VERKTYG

Resan mot en global framtid fortsätter där vi tillsammans ges möjligheter och mod att nå våra drömmar…

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en ett lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor i tidig ålder. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal of a K-12 school, works 1 to 1. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Kommentera

