Ny resa med nya möjligheter

Såhär inför att jag snart startar en ny resa med lärande tillsammans så får man eller tar man sig möjlighet till att fundera och sammanfatta vad som haft och har betydelse för lärandet. Det är också ett tillfälle att fundera över vad man vill fortsätta att utveckla för att ge så goda förutsättningar som möjligt för alla att utveckla sina förmågor. En annan fråga att reflektera kring är viktiga områden i det pedagogiska ledarskap som bygger den pedagogiska plattformen som jag utgår ifrån.

Jag har har utifrån ett inspirerande event som jag var med om i början av veckan sammanfattat några huvudområden som jag ser har haft och kommer ha betydelse för lärandet och verksamhetens gemensamma lärande tillsammans. Dessa olika områden innehåller i sig mycket mer och hänger också ihop samt överlappar varandra, men för att sortera tankarna kan detta vara intressant.

Betydelse för lärande

Betydelse för lärande för både stora och små medarbetare

De olika områden ovan är viktiga i skolans utveckling mot en global framtid och förmågor. Det blir också en bas i en pedagogisk plattform som får betydelse för lärandet för elever och den kollegiala utvecklingen. Det har också betydelse och blir en drivkraft i det pedagogiska ledarskapet. Det blir också en modell för mitt fortsatta metapedagogiska ledarskap för att skapa en lärande organisation där alla är pedagogiska ledare.

Förutom dessa områden så tycker jag det kan vara relevant att fundera kring vad det är som skapar förutsättningar och möjligheter för elever att utvecklas mot sina drömmar.

Vilka förmågor är viktiga i en global och föränderlig framtid och hur möter vi dessa tillsammans i en lärandemiljö som genomsyras av kreativitet, trygghet och ger förutsättningar att möta olika med olika.

questions are more important than the answer, Ernő Rubik

Resan mot en global framtid fortsätter…

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en ett lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor i tidig ålder. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal of a K-12 school, works 1 to 1. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Kommentera

