Framtidens lärande

Under några dagar har jag haft möjligheten att delta i framtidens lärande och utmanat mina egna tankar tillsammans med många andra. Under dessa dagar har strategier, strukturer, metoder och utveckling samt goda exempel tagits upp för att inspirera och bidra till skolutveckling för framtidens lärande. Samtidigt har kreativa elever bidragit med sin röst i intervjuer och framträdanden som väcker frågan om hur lärandet kommer se ut om ytterligare några år.

framtidens lärande

Framtidens lärande 2015

Ett tema som följt konferensen är hur vi tillsammans skapar fler möjligheter för att ge alla elever förutsättningar att visa sina förmågor och utvecklas i en föränderlig framtid.

…att utveckla vår skola för både här och nu och för framtiden…

Det har rört sig kring oerhört viktiga frågor om hur undervisningen påverkas av digitalisering och framtidens lärande, hur vi skapar förutsättningar kring kollegialt lärande på alla nivåer.

dash

Kreativt sätt att utveckla programmering på olika nivåer

Programmering eller datalogiskt tänkande samt hur allt detta påverkar verksamhet och lärarrollen tillsammans med elever men även framtida behov på lärarutbildningen.

…hur skapar vi tillsammans motivation och lust att lära hos elever, lärare och skolledare, hur lyfter vi detta i dagens debatt kring skolan för att nå längre…

 

Konferensen inleddes med många tankar och en inspirerande föreläsning av professor Louise Stoll. Föreläsningen tog upp många viktiga aspekter som har betydelse för lärandet för både elever och lärare tillsammans och vilka utmaningar och möjligheter detta för med sig i skolan. Vikten av att skapa förutsättningar och strukturer för professionellt och kollegialt lärande och samarbete i en organisation.

Louise Stoll - Creating and exchanging knowledge for school development and innovation

Louise Stoll – Creating and exchanging knowledge for school development and innovation

En av de viktigaste delarna som jag känner starkt för kring lärande och som också togs upp i Louise föreläsning är hur lärandet uppstår och hur detta skiljer sig i förhållande till en tidigare föreställning om kunskap.

…Hur vi förstår saker och omsätter det i praktiken uppstår i dialog tillsammans, inte enbart av att vi tar till oss text, film eller liknande på endimensionellt sätt.

Lärande uppstår när vår egen och andras tänkande utmanas på ett flerdimensionellt sätt…

Jag blev under konferensen utmanad i min tanke i mötet med alla människor som bidrog och tog mitt lärande vidare. En riktigt kul sådan upplevelse är när jag tillsammans med Karin Brånebäck blev intervjuade av gymnasielever. Vi fick sätta ord på digitaliseringens innebörd för undervisning och organisation i en gemensam reflektion kring skolan.

 

Intervjuns frågor lyftes ytterligare i samband med Martin Tallvids föreläsning kring sin forskningsrapport om Lärarens roll i klassrummet utmanas av ny teknik”  då vi avslutade denna med en en reflektion om det han tog upp.

Martin Tallvid - Lärarens roll i klassrummet utmanas av ny teknik

Martin Tallvid – Lärarens roll i klassrummet utmanas av ny teknik

Några viktiga delar som jag tar med mig i mina fortsatta tankar efter att ha tagit del av föreläsningen utöver att den bekräftar många delar av den erfarenhet som jag fått ta del av i den resa som jag själv är med i, så är det betydelsen av hur trygg läraren är i sin pedagogiska roll. Att digitaliseringen och elevernas möjlighet och tillgång till lärande med ny teknik i klassrummet är beroende av lärarens förmåga att hanterar TPACK området.

 

Seminarium arrangerade av SPSM

Seminarium arrangerade av SPSM

Utöver att jag under två välfyllda dagar med intressant innehåll fick möjligheten att ta del av viktiga utvecklingsfrågor för framtiden så delade jag och Ulrika Jonson, specialpedagog  på min skola, med oss i ett arrangerat seminarium av SPSM. Seminarierna hade lite olika perspektiv och behandlade riktigt viktiga frågor. I grunden utgick de från hur vi tillsammans kan utveckla vår verksamhet för att möta olika med olika. Båda seminarierna var välbesökta och innehöll både frågor och tankar som bidrog till viktiga reflektioner.

Några tankar som jag tar med mig efter genomförandet av seminariumen är hur stort och komplext uppdrag vi har tillsammans och vilken betydelse vårt förhållningssätt har, vilken tillgänglighet vi skapar och betydelsen av lärmiljön. Vi behöver också oftare släppa vuxenperspektivet och se saker ur barnens perspektiv och vad som fungerar bäst för dem, ställa frågan till eleverna hur de lär och hur vi skapar förutsättningar för detta. Att vi i större utsträckning använder oss av våra tvärprofessionella roller i skolan för att skapa möjligheter tillsammans att göra olika för olika.

Ett stort tack till alla som jag har fått möjligheten att reflektera, diskutera tillsammans med under dessa dagar.

Vallaskolans resa mot en global framtid fortsätter…

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en ett lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor i tidig ålder. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal of a K-12 school, works 1 to 1. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Kommentera

