I skuggan av den pågående skoldebatten…

Ända sedan rapporten kring PISA resultaten kom har debatten om skolan gått het och många tänkare och tyckare har gjort inlägg och debattartiklar om ämnet och den svenska skolan. Självklart får denna debatt ny energi nu under valåret och mer eller mindre kloka inlägg ser dagens ljus i olika media. Samtidigt som detta sker utvecklar Sveriges lärare och skolledare barnen i den svenska skolan och arbetar med att skapa kreativa, innovation, kompetenta individer som tror på sina förmågor.

NU & DÅ

NU & DÅ

 

Som en följd av den hårt vinklade debatten som inte alls lyfter fram vad våra barn, lärare och skolor tillsammans utvecklar så skapas en allt mer negativ syn på skolan. Allt flera tyckare och tänkare kryper fram som inte i sig har någon som helst koppling utöver sin egen skolgång till det professionella arbetet som genomförs varje dag i skolan. I skuggan av den pågående debatten får många skolor ägna allt mer tid till bemöta och stå till svars för en rad olika frågor som tar både energi och tid som vi hellre vill lägga på lärande med barnen och utveckla våra skolor. Det som verkligen är oroande är att debatten blir en generell bild och att det saknas koppling till det aktuella samhället vi lever i, den aktuell forskning  och den kontext barnen befinner sig i. Man kan också oroas åt att man tror att alla dessa åsikter som ofta inte baseras på fakta är vad våra styrdokument uttrycker att vi ska göra. Självklart vill jag inte med detta påstå att det inte finns områden som svensk skola behöver utveckla men låt oss som har utbildning för det och är skolledare och de professionella pedagogerna tillsammans med barnen visa vägen. Vi som arbetar i skolan vill bedriva en verksamhet där alla barnen får självförtroende och självtillit till sina förmågor.

Tror man på allvar att barnen känner tillit och tro på sin förmåga under rådande debatt, nej det får vara nog nu!

All denna oro och negativa bild som sprider sig föder också en oro hos föräldrar och barn. Många gånger så stannar det där och man kanske får glädjen att skapa sig en egen bild i ett besök på en skola. Ibland så fortsätter detta dessvärre mer eller mindre onyanserat utan direkt fakta och en stor del av skolans arbete går åt att förklara och lugna istället för att utveckla barnens lärande. Så låt oss vara klara på en sak att alla vi som arbetar i skolan  har barnens främsta och lärande i fokus oavsett pågående debatter. Vi har också en pedagogisk utbildning som är en grund för att utföra ett professionellt yrke. Vi som arbetar i skolan vet att vi bedriver en annan skola idag än den som var igår, en skola med en annan syn på kunskap, ett snabbare informationsflöde och en allt mer skiftande och föränderlig framtid där vi är lärande tillsammans. Det verkar som många glömt detta… Låt oss få göra det vi är bra på och kom ihåg att vi utvecklar Sveriges framtid och den är annorlunda än den som vi flesta växt upp i.

Vallaskolans resa mot en global framtid fortsätter

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en ett lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor i tidig ålder. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal of a K-12 school, works 1 to 1. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: