Kreativ fritidsutveckling

Korvgrillning som mellanmål

Korvgrillning som mellanmål

En viktig del av barnens tid under en dag i skolan sker på fritids och denna tid har stor betydelse i lärandet. I allt för liten utsträkning tycker jag vi pratar om denna tid och hur vi utvecklar den. Fritids har stor betydelse i arbetet kring samspel och samarbete, normer och värden men också att vi skapar en meningsfull fritid tillsammans med barnen. Det är viktigt att vi skapar möjlighet till kreativ verksamhet som också utvecklar barnens förmågor.För att få till detta behöver vi diskutera innehållet under fritidstiden, vad läroplanen innebär och hur vi planerar och utvärderar verksamheten och aktiviteterna som genomförs, hur vi utvecklar fritids och erbjuder meningsfulla aktiviteter för barnen. Vi har under en tid på skolan arbetat med matriser som ett verktyg för att synliggöra hur vi kopplar läroplanen till fritidsaktiviteter och som ett verktyg för vår planering och utvärdering.

Fritidsmatriser aktiviteter och koppling till LGR 11

Fritidsmatriser aktiviteter och koppling till LGR 11

Jag kan se att fokus på denna fråga och vad vi gör har bidragit till en utveckling för vår fritidsverksamhet, barnen erbjuds fler kreativa aktiviteter som utvecklar förmågorna och vårt fritids bidrar till lärande. Det som också blir en positiv följdeffekt är de pedagogiska diskussionerna tillsammans och att fritids är med i skolutvecklingen. Vi pratar om hur en röd tråd hänger i ihop i hela vår skola att vi kan se att de övergripande förmågorna behöver utvecklas i all verksamhet vi har. Självklart ställer detta krav på oss och att vi just arbetar med planering och utvärderingsarbete och att vi pratar om vad vi gör både tillsammans i hela vår verksamhet men också med föräldrar och barnen.

En mycket viktig del i planeringen av aktiviteter och hur vi gör för att öka barnens delaktighet kring sin fritid och vad de vill göra är att samtala, låta dem vara med i planeringsarbetet, låta barnen

Delaktighet om sin fritid

Delaktighet om sin fritid

komma med idéer och förslag, kanske rent av låta dem hålla i någon aktivitet med stöd från oss pedagoger. I arbetet med framtidskompetenser synliggörs detta i att våra äldre fritidsbarn har en gemensam blogg där de tillsammans med fritidspedagogerna lägger upp veckoplaneringar och olika tips och om roliga saker och musik som de gillar att lyssna på. På detta sätt blir det roligt på fritids och de får aktiviteter som de vill göra och vi kan lägga upp en mer aktivitetsstyrd verksamhet och vi skapar ett behov av att vi samarbetar och vi blir ett fritids tillsammans. Läs gärna mer och ta del av planeringar och tips på på Vallaskolans fritidsblogg.

En kul återkoppling från barnen är när ett barn känner att de vill vara här och vara med i de aktiviteter vi erbjuder. När barnen sedan spontant säger:

…det här är det bästa fritids som finns…

så känner vi att vi är på rätt väg.

Vallaskolans resa mot en global framtid fortsätter

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en ett lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor i tidig ålder. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal of a K-12 school, works 1 to 1. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: