Lärande på riktigt

I allt vårt arbete med vår nya läroplan och hur vi tillsammans omsätter den i vår verksamhet ser vi att det är viktigt att det vi gör blir på riktigt och att de uppgifter och det vi gör i skolan har en relevans och koppling för vad våra elever möter i sin vardag och vad de kommer möta när de lämnar skolan. Det är viktigt att vi i detta arbete har uppgifter som är på riktigt och utvecklar elevernas framtidskompetenser som samarbete, kreativitet, global medvetenhet och hur de gör genomtänkta val i detta utifrån värderingar och förmågan att nätverka och omsätta sitt lärande i en föränderlig framtid.

Det är mycket spännande arbete vi är inne i nu och vi har under en tid också haft möjligheten att diskutera, få ta del av givande föreläsningar och nätverkande där vi får nya intryck som både ger oss fler tankar men även stärker oss i vårt arbete och hur vi tänker. Vi kan se att vi har stor möjligheter med vår satsning på moderna läroverktyg, vi kan göra uppgifter som blir på riktigt, vi kan få till ett utbyte utanför skolan och vi kan hitta metoder hur vi kan arbeta med bedömning för lärande med våra verktyg. Vi kan också se att vår resa mot en global framtid har utvecklats och att det blir allt viktigare att diskutera pedagogik tillsammans och vad vi gör och hur vi gör, att lära av varandra i en lärande organisation.

Bedömning för lärande

Bedömning för lärande

Föreläsningen av Christian Lundahl och vidare diskussioner och arbete efter denna ger många tankar kring bedömning och hur vi kan hitta ett stöd i hur vi vill arbeta. I detta lyfts uppgifter som är på riktigt, att bedöma utifrån att stödja lärandet och utveckla förmågorna, sikta framåt och använda sig av verktyg och koppling till samhället som skolan befinner sig i. Det är också viktigt att vi  nätverkar och delar med oss, att eleverna blir delaktiga i sitt lärande och målen.

I utbyte med andra skolor diskuteras också hur man i större utsträckning kan ha ett samarbete kring bedömningsarbete och vid sista träffen fick jag möjligheten att ta del av en grupps tankar att skapa en uppgift tillsammans som de sedan skulle diskutera kring vid nästa tillfälle de träffades. Att lära av varandra och nätverka kring bedömning, skapa uppgifter blir också allt lättare med möjligheterna av teknik och att vi delar tillsammans via nätet.

Efter en tid med vår framtidsresa kan vi se flera exempel på kreativa uppgifter och fler möjligheter att visa sitt lärande med stöd av nya möjligheter och arbetsformer som är en följd av nya läroverktyg. Flera uppgifter tendera också till ett ämnesövergripande arbete där vi får med flera ämnen och delar ur de centrala innehållen och den huvudsakliga utgångspunkten har varit de övergripande förmågorna.

Göra hus i Google Sketchup

Göra hus i Google Sketchup

Det är riktigt kul att följa alla kreativa idéer och hur uppgifterna också blir kopplade till något riktigt för eleverna och att de kan se sambanden mellan det de gör i skolan och sin egen framtid.

Ett exempel på detta är hur några av våra elever nu arbetar med att skapa ett hus på papper. I detta arbetar de med hur man ritar en ritning (teknik), skala och mått (matematik) och sedan blir uppgiften att överföra denna ritning i Google Sketchup  och med detta få en 3D bild av sitt ritade hus. Det blir en visuell bild de kan laborera med och förändra och sedan utifrån den lärdomen korrigera. Förutom matematik och teknik så får vi även in flera delar från det centrala innehållet i bild i detta arbete. Slutligen så är idéen att omsätta dessa tankar, ritningar i praktiken och även koppla till några ytterligare ämnen men detta får jag återkomma till i ett senare inlägg. Det som är intressant i detta är hur vi använder alla möjligheter  för att stimulera lärandet på flera plan. Vill ni ha fler detaljer och uppgiftens konstruktion så kan ni kontakta @krickelinton via twitter.

Ett annat exempel är hur en klass arbetar med elevtwitter, i detta så arbetar de med ord, begrepp, att formulera meningar och

Twittrande elever - en uppgift på riktigt

Twittrande elever – en uppgift på riktigt

frågeställningar i samarbete med en riktigt mottagare. De öppnar upp klassrummet och har ett samspel och lärande tillsammans i ett större nätverk av människor i sin vardag.

Ni kan följa klassen på twitter som heter @vallas05or.

Det är ett spännande arbete som startat och eleverna har en klok tanke med vad de ska använda möjligheten till. Att ställa frågor och få hjälp med kluriga problem, berätta om vad de gör i klassrummet, få kontakt med andra klasser i Sverige . Kanske också få något spännande uppdrag att lösa…

Läs gärna mer om arbetet, klassens och lärarens resa på bloggen Mitt digitala klassrum

…vi ska skriva till folk och de kan skriva till oss. Vi ska fråga folk om de vet saker som vi undrar. Eller om nån hittat nåt…

Några elever har också fått kontakt med en klass i en annan kommun och använder detta som ett verktyg för att formulera olika typer av texter och skriva brev till varandra, berätta om hur skolan är och vad de gör och få ta del av vad en annan klass i en annan kommun gör och vad som händer i den skolan. I detta arbete blir det en tydlig motivation, ett lärande på riktigt, kring läs och skrivandet och eleverna får även ta del av en annan skolas vardag och berätta om sin egen.

Skriva med ipad

Skriva med ipad

På fritids för de äldre barnen på skolan har man också skapat en blogg där barnen får skriva om sina intressen och olika aktiviteter på fritids, allt från vad som är intressant just nu och tips och idéer om roliga Appar, vilken musik som de lyssnar på just nu. En blogg som skrivs av barnen på fritids. I detta sker ett lärande på flera olika sätt, diskussion tillsammans med fritidspedagogerna och barnen känner att de får dela med sig till alla som vill ta del av vad som händer på fritids…

Fritidsblogg

Fritidsblogg

Vallaskolans resa mot en global framtid fortsätter…

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en ett lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor i tidig ålder. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal of a K-12 school, works 1 to 1. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: