Framtidsspaning

Under en tid har jag och skolan haft möjlighet att reflekterat över skolans resa mot en global framtid och arbetet med nya läroplanen och även diskuterat och ventilerat tankar tillsammans med andra med samma resa eller på väg in i en resa. I detta finns det många viktiga framgångsfaktorer som är viktiga att lyfta fram, allt från att fundera över vart man vill, skapa en gemensam målbild, drivkrafter och vikten av pedagogiskt ledarskap och mod att prova.

Det är självklart viktigt i detta att lyssna av och spana för att se vart man ska. En bild som jag fick möjligheten att ta del av i samband med att jag lyssnade på Magnus Lindkvist vid BETT-mässan i januari och som jag känner är aktuell och spännande att tänka kring är FRAMTIDSTRATTEN.

Hur ser det ut nu och framåt en tid för er…

I denna kan man lyfta in olika delar i skolans utvecklingsarbete och även fundera kring vart vi är påvåg. I samband med ett besök på skolan hade Henrik Widaeus vid Pedagogiskt Centrum Södertälje omarbetat bilden och plockat in aktuella processer, kopplat detta till skolans resa mot en global framtid, arbetet med läroplanen, framtidskompetenser och tillgång till olika lärverktyg.

Framtidstratt

Framtidstratt av Henrik Widaeus

Ett utmärkt tillfälle för oss att ta del av tankar och lyssna av  och även prova våra tankar, utvärdera vårt arbete , är i samband med att skolan haft besök från flera andra kommuner och skolor. I samband med dessa besök har vi berättat och visat skolans arbete med framtidskompetenser och resa mot en global framtid och vad detta inneburit för skolan. Det hjälper också oss att konkretisera vad vi gör och vad som har hänt. Det uppstår många spännande diskussioner och frågor om hur detta har varit möjligt och vad det finns att tänka på.

Våga prova och lära tillsammans…

Det är kanske enkla ord att säga och svårare att genomföra men det är en stor del i skolans resa. Vi gör detta tillsammans och vi lär av varandra, delar med oss, nätverkar.

Presentationer

Presentationer vid besök

Efter en tids arbete med 1:1 och iPad ser vi allt fler möjligheter, kreativ undervisning på flera sätt, nya möjligheter, utmanande problemformuleringar, sökande efter att stödja lärande ännu mer och ett organiskt växande i hur vi prövar och delar med oss.  En ökad möjlighet för barnen att visa sina förmågor på flera olika sätt och för oss i skolan en större möjligheter till gemensamma sammarbetsytor, en möjlighet för oss att med moderna lärverktyg och lärsituationer lyfta många delar i vår nya läroplan.

Socrative & Wiki

Socrative & Wiki

Vallaskolans resa mot en global framtid fortsätter…

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en ett lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor i tidig ålder. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal of a K-12 school, works 1 to 1. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: