Händelserik och utvecklande resa tillsammans

Mycket har hänt sedan skolan startade sitt 1:1 arbete och TänkOm resa för nu över ett år sedan. Under året har vi i vår resa fortsatt med att hitta nya användingsområden, nya metoder, nya arbetssätt  och uppgifter samt olika nättjänster och verkligen använda verktyget till fullo för att stödja lärandet. Utöver det som händer både i undervisningen och i och utanför skolan använder barnen verktygen på nya sätt i kommunikation som blogg och twitter. Det intressanta i detta blir att det stödjer och utvecklar barnens skrivande, språk samt kommunikation och det blir verkligen spännande att följa denna utveckling.

Lärande i många olika former och på många olika platser

Under året har barnen tillsammans med lärarna provat många olika nya saker som stödjer utvecklingen och lärandet på olika sätt. Vi kan se att det finns många spännande verktyg och nättjänster som fungerar bra och utvecklar förmågorna hos barnen. Det är också positivt att vi alla har samma tillgång till verktyget och att vi alla befinner oss i denna resa tillsammans, möjligheten att diskutera och ge varandra idéer och utveckla arbetet.  Det är kul att ta del av energin och allt kreativt barnen och lärare hittar på och alla nya möjligheter.

utveckling 1:1

utveckling 1:1

Under både senare delen av våren men även hösten har klasserna med stöd från Pedagogiskt centrum och Skoldatateket arbetat med ett inkluderande verktyg, ClaroRead Talsyntes,  till barnens verktyg som lett till många aha-upplevelser, lättnad och glädje men också utveckling och avancemang. Genom detta kan vi stödja och arbeta på ett inkluderande arbetssätt.

Genom Kulturskolan har Vallaskolan också haft möjligheten att  delta i regeringens satsning på skapande skola. I detta arbetat har barn och lärare på skolan tillsammans med kulturskolan genomfört digitalt berättelser under hösten. Genom digitala berättelser får barnen möjlighet att använda sitt verktyg för digital bildredigering, filmhantering och skapa berättelser som presenteras på ett nytt sätt.

Berättelserna som gjorts till kortfilmer visades avslutningsvis upp i klassen och man blir imponerad över resultatet. Det har varit riktigt kul att få följa detta arbete och inspireras av barnens och lärarnas kreativitet och skapande. Det finns också många möjligheter i detta arbetsätt, förutom att skapa berättelser kan man arbeta ämnesövergripande, göra berättelser på engelska som några klasser gjorde, olika ämnesfokus i arbetet, lära andra och varandra.

Vallaskolans resa mot en global framtid fortsätter…

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en ett lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor i tidig ålder. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal of a K-12 school, works 1 to 1. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

One Response to Händelserik och utvecklande resa tillsammans

  1. My brother suggested I might like this web site. He was totally right.
    This submit truly made my day. You can not imagine simply how much time I had spent
    for this info! Thank you!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: