Många spännande tankar och inspirerad av nyfikenhet

Dagarna är fyllda av inspirerande möten, tankar och diskussioner. I en tid med en positiv utveckling och då man möter all denna kreativitet och engagerade pedagoger uppstår nya tankar och möjligheter som leder resan framåt.

Under förra veckan hade jag möjligheten att vara med om extra mycket inspiration. Det började med att jag fick lyssna till då en av skolans Lärspridare som arbetat med 1:1 under ett år sammanfattade och berättade om hur resan har sett ut på skolan och vilka möjligheter som finns samt olika praktiska och konkreta tips. Det var både spännande och intressant att lyssna på och det blev väldigt tydligt att det hänt mycket under ett år och vad mycket alla klasser har gjort. I en stund som detta blir jag både imponerad och stolt över lärare och elever på skolan.
I sammanfattningen fanns det också intentioner till spontan nyfikenhet och och utforskar glädje, en kreativ användning av möjligheterna.

20111128-205847.jpg

Presentation av arbete kring 1:1

Det fortsätter med en härlig kommentar under dagen idag då jag gick runt på skolan

Vi är experter tillsammans, vi lär oss tillsammans…

Förutom att lyssna till vår egen spännande resa mot en global framtid lyssnade jag på Skolverket kring arbete med betyg, bedömning och ämnesprov och hur det är tänkt att vi skall arbeta med dessa delar i skolan. Under konferensen uppstår många tankar och möjligheter i vårt lokala arbete. Det känns bra att vi har varit på gång ett tag och att vi lagt ner både tid och haft många lärorika diskussioner kring vår nya skollag och läroplan. Genom att vi är på god väg och har format många tankar som är i linje med styrdokument och var vi bör befinna oss idag kan vi även fortsätta på samma spår och utvecklas vidare. Vi befinner oss i en lärorik process tillsammans.
Det som blir spännande är hur vi kan koppla skolans arbete kring Tänk Om och andra möjligheter detta för med sig till bedömning och vår nya läroplan samt hur vi arbetar med att också synliggöra lärandet.

20111128-231939.jpg

Var börjar det ?

Det är viktigt att vi lyfter och pratar om lärprocessen

En intressant fråga och utmaning för vårt framtida arbete är hur vi utvecklar bedömningsprocesser som stödjer lärandet ännu mer samt att det blir smidigt, intressanta men också tar med all den komplexitet som detta innebär. I detta kan vi säkert hitta spännande lösningar i vårt fortsatta arbete och diskussioner på skolan, använda oss av strukturer och inarbetade möjligheter i skolans lärplatform.

20111129-190942.jpg

Att stödja elevens lärande

Avslutningsvis känns skolans resa och våra diskussioner och det jag möter i klassrummen helt rätt efter en inspirerande föreläsning på YBC av Ruben R. Puentedura Ph.D. I föreläsningen lyfter han fram metoferer och koppling till teknikens utveckling, modeller kopplat till lärande och digitala verktyg och arenor i skolan samt olika flöden. Tanken kring 1:1 i skolan har funnits länge, en modell att arbeta utifrån är SAMR som lyfter fram lärande och arbete 1:1 med digitala verktyg. Denna modell lyfter upp olika nivåer i lärandet kring 1:1 och jag kan se och göra jämförelser med vårt arbete på skolan. Det är värt att tänka kring och förhålla sig till någon form av modell. Utan att fundera kring vad de digitala verktygen kan göra för oss pedagogiskt och vad de innebär och hur vi kan använda arbetet för att fördjupa kunskapen så blir det endast teknik in i skolan och ingen större förändring.
Viktigt är att man i olika situationer och i olika lärprocesser kan befinna sig på olika nivåer och detta är helt utifrån moment/område och vart man vill komma med arbetet man genomför.

20111129-193149.jpg

SAMR modell

Det blir extra spännande när man sitter och lyssnar på föreläsningen som denna och kan koppla allt spännande arbete på skolan, kring vår resa mot en global framtid, till det som tas upp och även får inre bilder och upplevelser kopplat till de olika nivåerna. Vilken härlig känsla och många frön till fortsatta tankar har blivit planterade.

Helt i linje med vad jag twittrat om under den senaste tiden har jag fortsatt med min egen utmaning och hela inlägget är skrivet på min iPad.

iPad a real curiosity amplifier

Vallskolans resa fortsätter mot en global framtid…

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en ett lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor i tidig ålder. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal of a K-12 school, works 1 to 1. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: