Entrepreneriellt lärande

lära tillsammans

lära tillsammans

Vi har många intressanta diskussioner och spännande samtal på skolan om LGR 11 och allt vad detta innebär för oss och barnen. En av de saker som vi pratar om är hur det entrepreneriella lärandet blir synligt och vad detta innebär. Under veckan fick jag se och vara med i en situation som vi senare återkom till som jag skulle beskriva som entrepreneriellt lärande. En elev visade upp en presentation av sina upplevelser under lovet som var riktigt toppen. När detta var klart hade intresset väckts i hela gruppen av att förstå hur man gjorde en presentation, hur man kunde fixa med texter och bilder. Eleven fick i denna stund en möjlighet i samspel med lärare och kompisar växa och fördjupa sina kunskaper samtidigt som de delade med sig av erfarenheterna och kunskaper.

I denna stund utvecklades bestående förståelse och lärdomar som bygger på meningsskapande områden och elevernas medskapande. Detta ser jag som entrepreneriellt lärande.
Eleverna fortsatte veckan med andra situationer kring gemensamma aktiviteter som också kunde beskrivas som entrepreneriellt lärande. De organiserade en gemensam aktivitet tillsammans med en annan klass men även ett moment kring mätning och detta skapade intresse hos en helt annan klass som också blev delaktiga i lärandet.
talangjakt

talangjakt

Vi har också på skolan haft olika gemensamma rastaktiviteter som organiserats och styrts upp av engagerade och uppfinningsrika elever. Som exempel i detta är en fotbollsturnering och en talangjakt med olika spännande uppträdande.I detta har vi vuxna varit ett stöd i processen och sett hur barnen växt i sitt lärande på många sätt. Vilken kreativitet och engagemang, detta fyller en funktion på många sätt för barnen och blir bestående och de har i högsta grad varit delaktiga i sitt lärande.
Vi fortsätter Vallaskolans spännande resa mot en global framtid och nya möjligheter och

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en ett lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor i tidig ålder. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal of a K-12 school, works 1 to 1. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

3 Responses to Entrepreneriellt lärande

  1. Bertil Törestad skriver:

    Men vänta lite!
    Sådant här har jag varit med om på min skoltid och senare som lärare. Vad som är nytt här och som ska kallas entreprenöriellt lärande är ytterligt oklart. Har du inte gått på näringlivets blåsning nu?

    • rektorjesper skriver:

      Jag ser också att dessa delar har funnits med tidigare och idag omfattas detta lärande som blir meningsskapande och bestående genom det som kallas entreprenöriellt lärande. I det jag beskriver blir der ett lärande både på individnivå och gruppnivå och detta genom inflytande och delaktighet och något som lyfts fram av läraren.

  2. Zandra Wikner-Strid skriver:

    Hej Jesper!

    Kul att få ta del av era positiva erfarenheter!

    Zandra

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: