En kort reflektion av en kreativ utveckling

Arbete med datorer utomhus

Arbete med datorer utomhus

Tiden går fort när man är inne i ett kreativt utvecklingsarbete och det var inte alls länge sedan vi startade vår resa mot en global framtid på skolan. När man tänker tillbaka på tiden innan vi hade startat vår resa och jämför detta med hur det ser ut idag så är det svårt att plocka fram vad det är som är skillnaden. Har det blivit någon skillnad, behöver det bli någon skillnad är frågor som dyker upp.

Jag kan däremot se några skillnader som kanske utmärker sig. Det som utmärker sig är det kreativa arbetet och möjligheten för barnen att välja arbetsmetod och hur de vill visa vad de kan. Det är också enklare för alla att visa vad de kan men ibland på olika sätt. När jag är inne i klassrummen så kan jag också se en arbetsglädje och ofta är det en intensiv aktivitet men ändå ett lugn på samma gång. Ofta hör man att barnen vill fortsätta med sitt arbete, helst vill de inte sluta för rast och liknande, och de vill gärna visa upp det för varandra och utbyter tankar och reflektion med varandra och oss vuxna. Det har blivit en naturlig del att prata, redovisa och berätta för klasskamrater och andra barn på skolan om sitt arbete. Vi har haft elever som läst sina Storybird berättelser för både förskoleklass elever och elever i 1:an och 2:an, elever som hjälper och visar varandra i arbetsmetoder och olika verktyg i det nya läromedlet.

När jag tittar på allt positivt arbete och vår resa och ser att skillnaderna inte är så stora så blir också en reflektion att vi tagit till oss arbetssätt och metoder och verkligen använder oss av möjligheterna. Jag kan också se att vi vi hade goda möjligheter då vi stod inför starten på vår resa och att våra arbetssätt och metoder, tankar och syn på lärande till stor del stämde bra överens med hur vi kunde arbeta med våra nya verktyg. Samtidigt har arbetet också passat bra ihop med vårens arbete med den nya läroplanen, det har inspirerat till ytterligare diskussioner och tankar kring vårt framtida arbete. Mer om hur jag ser att arbetet med nya läroplanen och skolans TänkOM arbete går ihop kan ni läsa om i inlägget ”Skolans utveckling kopplat till skola 2011”.

Vi har gjort en fantastisk resa med många nya erfarenheter mot en global framtid

Vi har även haft möjlighet att få påfyllning i vårt arbete och fortsättningen på skolans resa under våren i samband med att vi arrangerade

Inspirationsbesök på skolan

Inspirationsbesök på skolan

inspirationsbesök för skolor och kommuner som också går i tankarna hur detta arbete skulle kunna se ut och vad det innebär. Vi hade många duktiga elever som gärna ville visa upp hur man kan arbeta och vad man kan göra med sina verktyg. Jag är imponerad och stolt över den kreativitet barnen bjöd besökarna på och hur de gärna ville visa sina arbeten.

Jag har i efterhand hört mycket positivt om besöket och jag är övertygad om att många gick hem med inspiration och tankar kring möjligheter att göra liknande utvecklingsresor i sina kommuner och på skolorna. Med detta är skolan verkligen en del i en global framtid och ingår i ett sammanhang där våra barn på skolan har fått visa framtiden och en skola i en spännande utveckling.

Förutom att vi har fått inspirera andra vid detta tillfälle fick vi energi tillbaka i vårt egna arbete och även frågor, funderingar som vi tar med oss i vår fortsatta resa. Det finns delar i arbetet som vi kan förfina och även utveckla vidare för att vi i längden med vårt arbete skall stimulera och erbjuda eleverna en ännu större möjlighet till högre måluppfyllelse. Jag hoppas också att vi kommer få tillfälle att besöka någon av de som besökte oss och inspireras och utbyta erfarenheter.

Jag ser även fram emot vad arbetet i våra förskoleklasser kommer föra med sig. Idag har de under ungefär lika lång tid arbetet med iPad som en del i innehållet under dagen. De har i sig skapat många nya spännande diskussioner och myntat nya begrepp, skapat nätverk och en möjlighet att berätta om arbetet. Barnen i förskoleklasserna använder verktyget obehindrat och svårighetsgraden i problemlösningen och i Apparna har ökat under tiden. Vad kommer detta innebära för framtiden? Vad ställer de för krav på vår verksamhet? Jag tror att vi nu kan kombinera dessa två moderna läromedel och att vi hittar pedagogiska arbetsmetoder som stimulerar barnens lärande och möjliggör ökad måluppfyllese. Jag tror också att dessa kommer bli en naturlig del i vårt  och elevernas arbete och att vi genom detta har ökat valfriheten kring hur man vill arbeta och redovisa och att fler ges möjligheter.

Nyligen kunde man läsa om förskoleklassernas arbete med iPaden i magasinet ”Allt om iPad” från IDG i artikeln kring iPad som jobbverktyg.

Allt om iPad

Allt om iPad

Vilken härlig och inspirerande vår det har varit, det finns många stunder i allt avslutande arbete för läsåret och förberedelser inför nästa läsår som det det känns som att jag inte har lust att vänta på den spännande och lärorika resan som vi fortsätter med efter sommaren.

Vi fortsätter vår resa mot en global framtid en stund till men jag ser fram emot fortsättningen under kommande läsår.

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en ett lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor i tidig ålder. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal of a K-12 school, works 1 to 1. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: