Skolans utveckling kopplat till skola 2011

Ju mer tiden går och vi provar nya metoder på skolan utvecklas arbetet kring vår satsning 1:1. I samband med implementeringen av den nya läroplanen så kan jag också se att vår satsning på många sett ger oss fördelar och goda förutsättningar i vårt fortsatta arbete.

Nya läroplanen

Nya läroplanen

Vi har under en tid haft möjlighet att ta del av  mycket intressanta föreläsningar som lyfter fram olika viktiga aspekter i arbetet med den nya läroplanen. Den första av Anders Jidesjö, doktorand i naturvetenskapernas didaktik på Linköpings Universitet och studierektor för Tematisk naturvetenskap på Linköpings Universitet, lyfter fram ett historisk perspektiv på skolan och ett övergripande samhällsperspektiv och drivkrafter bakom den nya läroplanen.

Det finns viktiga delar i hans föreläsning som jag kopplar till den utveckling vi har på skolan och det är för det första i hur vi kopplar  skolans arbete och lärande till hur samhället och barnens naturliga kontext ser ut. I samhället arbetar vi idag med datorer som ett naturligt verktyg, det är en del av vår naturliga situation och vi möter detta dagligen i kommunikation, arbete och även för nöje. Denna värld växer barnen upp i och det blir en naturlig miljö för dem och arbeten i framtiden kommer i allt högre grad kräva denna kompetens. Skolans arbete erbjuder också en god förutsättning att se helheter i olika frågor områden som vi behandlar i skolan och hur olika delar i olika ämnen hänger ihop, arbetssättet bjuder in till att arbeta ämnesövergripande och mer tänka utifrån att se vilka mål som behandlas i arbetsområdet.

Vi kan i Vallaskolans TänkOM koppla lärande till den värld barnen och omvärlden befinner sig i

Vallaskolans grönflagg arbete

Vallaskolans grönflagg arbete

Ytterligare en del som lyfts fram som viktig i föreläsningen är de viktiga samhällsfrågorna kring energi, miljö och hälsa och vikten att vi belyser dessa i skolan. Vi kan koppla skolans arbete kring hälsa och miljö till dessa viktiga samhällsperspektiv som Anders Jidesjö lyfter fram.  Frågor som energi, miljö och hälsa blir allt viktigare och är en del av våra framtida gemensamma utmaningar. I skolans arbete kring miljö som vi lyfter fram i arbetet Grön Flagg är dessa frågor centrala. Vi har nu under tre år i rad lyckats belysa dessa viktiga frågor i hela skolan i arbetet kring livsstil och hälsa, vår närmiljö och konsumtion. I år har vi åter tagit upp området livsstil och hälsa och kopplar detta till kostvanor och fritidsaktiviteter. Vi ser också hälsan som en naturlig del och en väg till ett gott lärande.

Det är viktigt att vi i skolan ger en god förberedelse för den tid barnen växer upp i och dess utmaningar samt framtida behov.

Som sagt en mycket inspirerande föreläsning som lyfter fram viktiga aspekter för den framtida skolan och att vi tar fram och belyser frågor för en hållbar utveckling och i en skola som har relevans och mening för våra barn. Det är också kul då detta blir en bekräftelse på att vi är på rätt väg.

Ur ett historiskt perspektiv har skolan tagit stora kliv framåt och vi år på god väg mot en föränderlig framtid

Nästa föreläsning av Per Kornhall, Undervisningsråd på skolverket, lyfter fram en intressant forskningsrapport av John Hatti (Visible learning) som berör framgångsrika metoder och och vad som har effekt på lärande.  I sammanställningen som Per behandlar kan man se några avgörande faktorer som har extra stor effekt och betydelse för barnens lärande.

Viktiga faktorer som har betydelse för lärande

Viktiga faktorer som har betydelse för lärande

Den formativa bedömningen kommer vi tydligare åt genom arbetet med våra lokala pedagogiska planeringar. Det jag menar är att man kan knyta upp det arbetet som redan sker dagligen idag till underlaget i den lokala pedagogiska planeringen och det blir ännu synligare för barnen vad vi utgår ifrån. Vi kan se idag att det händer mer i arbetet med 1:1 och kreativiteten är hög, i detta behöver vi hitta metoder och modeller i det dagliga arbetet hur vi arbetar med bedömning och fångar upp och återkopplar till barnen. En väg är att vi i större utsträckning arbetar med nätet i form av Wikis, Google Apps och Bloggverktyg som exempel där det finns en möjlighet till kommentarsverktyg, vi ser också i större utsträckning hur barnen visar varandra, diskuterar och förbättrar samtidigt vill man i större utsträckning visa sitt arbete både för klassen och på nätet och detta kommer egenbedömningen och kamratbedömning in. I egenbedömningen och kamratbedömningen kommer ett viktigt moment in för oss att vi diskuterar detta i klassrummet och lyfter fram hur denna kan ske på ett konstruktivt sätt.

Kommentarsverktyg i en Wiki

Kommentarsverktyg i en Wiki

Det blir också vanligare att man filmar och gör presentationer som man vill göra tillgängliga och synliga via nätet och i detta kan man både få återkoppling och feedback från klasskamrater, lärare och föräldrar. Det finns en drivkraft i detta som är synlig och det ökar intressent kring sitt eget lärande.

Egenbedömning och Kamratbedömning

Egenbedömning och Kamratbedömning

Det som blir viktigt att ta till vara på i Per Kornhalls föreläsning är

hur vi synliggör lärande

både  för barnen och för oss själva och hur vi aktivt arbetar med detta.

Synliggöra lärande genom att berätta för andra

Synliggöra lärande genom att berätta för andra

Innan dessa två föreläsningar lyssnade vi vid en tidigare kompetensutvecklingsdag på Ann-Marie Körling som gav inspiration kring hur vi aktivt kan ta till vara på det eleverna gör i klassrummet och hur man kan arbeta med formativ bedömning samt hur vi kan lyfta fram vad barnen lyckas med.  Gav många idéer hur vi i vårt arbetssätt kan möjliggöra bedömning och även i arbetet kring 1:1 möjliggöra att se allt kreativt som sker samt ta till vara på allt arbete i klassrummet.

Vallaskolans Arbete med LPP och skriftliga omdömen

Vallaskolans Arbete med LPP och skriftliga omdömen

Vid samma tillfälle fick jag möjligheten att presentera skolans arbete kring LPP och skriftliga omdömen.  Detta är en idé om hur man skulle kunna arbeta och vi är i startgroparna och provar oss fram.  Tanken är att vi på skolan har en gemensam struktur som även är lätt tillgänglig för oss alla, lätt att komma igång, möjligheter till variation och kreativitet och slutligen att den är digital.  En annan tanke bakom arbetet var att också ge ett stöd kring bedömningsarbetet i samband med de skriftliga omdömena och har vi detta klart med utgångspunkt från området i den lokala pedagogiska planeringen så blir det också lättare att knyta an till detta då man sen arbetar med den individuella utvecklingsplanen och de skriftliga omdömena.

Lokala pedagogiska planeringar Vallaskolan

Lokala pedagogiska planeringar Vallaskolan

Efter denna presentation har det gått en tid och vi har efter detta hunnit arrangera en workshop på skolan då vi arbetade i mindre grupper kring ett område och skapade en gemensam lokal pedagogisk planering, utbytte tankar, ventilerade utmaningar, möjligheter. Förutom att det var mycket positivt att sitta tillsammans och diskutera HUR och även MÖJLIGHETER så blev det tydligt kring hur man kan kombinera olika ämnen med varandra och skapa lokala pedagogiska planeringar utifrån ett område och i detta lyfta in mål från olika ämnen – se helheten…

Det är givande att sitta tillsammans och diskutera undervisning, metoder och göra en LPP utifrån detta.

I detta arbete har vi också stor nytta av vår digitala kompetens och skolans arbete kring att bli mer digitala och hitta nya metoder och arbetssätt både i vår undervisning men även i planeringsarbetet. Jag blir inspirerad över att se hur utvecklingen gått framåt och att vi idag använder vårt arbetsredskap i vardagen, vid dokumenation, vid planering och presentation och i undervisning samt tillsammans med barnen på hela skolan.

Jag avslutar med ett inslag från fritids och förskoleklass som också kommit långt i sitt arbete med iPaden och hittar många nya användingsområden med detta verktyg. Vägar att inspirera barn kring lärande och samarbete som i sig myntat ett begreppen #paddagogik och #lägerelds fenomen. Följ gärna bloggen http://vallaskolanfklass.wordpress.com/ och titta gärna på presentationen som vi hade på Apple, iPad presentation.

iPad på fritids

iPad på fritids

Det här är några tankar kring hur vi arbetar i riktning mot den nya läroplanen, skola 2011 och även kopplar detta till den aktuella skolforskningen. Vi fortsätter med inspiration från föreläsningar, vårt eget arbete och arbete kring den nya läroplanen mot en skola i en global framtid…

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en ett lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor i tidig ålder. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal of a K-12 school, works 1 to 1. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

One Response to Skolans utveckling kopplat till skola 2011

  1. Pingback: En kort reflektion av en kreativ utveckling « rektorjesper

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: