Kreativt skapande med skolans läromedel

Veckan börjar med en ordentlig skopa av inspiration och beundran för barnens kreativitet med sina nya läromedel. Jag hade glädjen att sitta en stund och få en ordentlig genomgång av ett spel som en av skolans elever hade gjort i Java kod. Samma elev hade för ett tag sedan skickat en fråga till mig om det var ok att ladda ner Xcode och använda det med skolans läromedel. Eleven ville ha möjlighet att göra program/spel och det är klart att man skall få utveckla det om man vill. Resultatet av detta är att eleven fortsätter att utforska Xcode men har nu gjort ett spel i Java. En fråga som dyker upp för oss är hur mäter vi detta i skolan, det är klart att det skett ett lärande i denna process, hur synliggör vi lärandet som skett.

Efter denna genomgång hade vi också en kort diskussion kring innehållet i spelet och vad detta innebär och även i detta sker ett lärande och tankar kring hur man bygger upp ett spel och vilken målgruppen är. Under eftermiddagen visar eleven upp  sitt spel, hur han hade gjort och vad det gick ut på tillsammans med sin klass och lärare. Intresset spred sig bland eleverna på skolan och flera var nyfikna på spelet och hur man gjorde.

Jag kan inte låta bli att tänka om man hade haft samma möjligheter. Ett kreativt läromedel som gav mig möjligheter att skapa.

Förutom denna inledning på veckan som verkligen visar på möjligheter och en enorm kreativitet hos barnen så fortsätter arbetet med skolans digitala mötesplattform att växa och utvecklas i det dagliga arbetet.En upplevelse som infinner sig är att

det är enkelt att dela och det vi har gemensamt är alltid tillgängligt vart vi än befinner oss.

LPP & Dokument Vallaskolan

LPP & Dokument Vallaskolan

Dokument som vi delar utvecklas också med tiden och växer med processen och det går snabbt och enkelt att göra fler delaktiga i ett gemensamt dokument. Vi fortsätter också försiktigt att pröva oss fram kring att använda plattformen kring lokal pedagogisk planering. Genom att ha en gemensam lokal pedagogisk planering i en digital platform som vi formar själva kan vi dela och ta del av,

skapa möjlighet till utbyte och diskussion på ett flexibelt sätt.

Jag avslutar med en film som togs i samband med att skolans femmor arbetade med Storybird och hade en presentation av sina arbeten i klassen. En utmärkt nätresurs för att skapa berättelser och inspirera till skrivande samt samarbete.

 

Vallaskolan fortsätter sin spännande resa mot en global framtid, utveckla användandet av nätresurser  och dess möjligheter samt möjliggöra kreativ utveckling.

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en ett lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor i tidig ålder. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal of a K-12 school, works 1 to 1. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

One Response to Kreativt skapande med skolans läromedel

  1. Pingback: En kort reflektion av en kreativ utveckling | rektorjesper

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: