Inspiration och energi

testar experiment

testar experiment

Har under en tid mellan olika samtal och möten även lyckats med att både hämta energi och inspiration av allt kul och kreativt som pågår på skolan och även haft många intressanta och spännande samtal om vad som är på gång och om det som händer på skolan.

Vi är framförallt inne i ett mycket givande och inspererande arbeta att diskutera skola 2011 och den nya läroplanen, en ordentlig diskussion vad olika delar står för och vad det innebär för oss och vad vi behöver uppmärksamma och tänka på.  Allt från värdegrund till övergripande syften i de olika ämnena, ämnesövergripande arbete och helhetstänk. En riktigt härlig diskussion som ger mycket energi i vårt fortsatta arbete men även bidrar till möjligheten att diskutera pedagogiska frågor. I dessa diskussioner kan jag samtidigt glädjas åt att vi verkligen är på gång med skolans TänkOm arbete som är mycket mer än att vi arbetar med konceptet 1:1, detta ger ytterligare inspiration till diskussionerna och vi kan se att skolan är på en resa som många gånger överensstämmer med den nya läroplanen.

Omvärldsperspektiv

  • kan granska olika valmöjligheter och ta ställning till frågor som rör den egna framtiden,

Helhetstänk

  • utvecklas efter sina förutsättningar och samtidigt stimuleras att använda och utveckla hela sin förmåga,
tid

tid

Ämnesövergripande

  • samverka med andra lärare i arbetet för att nå utbildningsmålen
  • får möjlighet att arbeta ämnesövergripande.

Entrepenörskap

  • kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt

Digitial kompetens återkommer i många ämnen

  • kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande

Delarna ovan är plockade ur olika avsnitt i den nya läroplanen.Vi kan se att vi i vårt arbete kring TänkOm skapar förutsättningar och möjligheter för både framtidskompetens, koppling till omvärlden och med ett ämnesövergripande arbetssätt där vi stimulerar till helhetstänk och entreprenöriellt lärande.

I dessa diskussioner uppstår också nya tankemönster och nya möjligheter med de strukturer och förutsättningar som finns idag på skolan. Diskussioner som vi idag för minnesanteckningar kring kan vi snabbt dela med oss av till varandra genom Google Apps eller om någon deltar i en utvecklingsgrupp så kan man föra anteckningar som man enkelt kan dela med sig till kollegorna. När vi fört diskussioner kring den nya läroplanen har vi delat in oss i mindre grupper men ändå kunnat följa de andra gruppernas diskussioner genom att vi har ett gemensamt reflektionsdokument i vår Google App, dokument i en molntjänst. I detta sker en diskussion i gruppen samtidigt som man kan följa övriga gruppers framsteg i deras diskussioner – ett nytt och spännande arbetssätt och det skapar utrymmer för kreativitet och dynamik och pedagogerna hittar snabbt många nya sätt att använda detta verktyg. Det är både stimulerande och lärorikt att följa och vara en del detta arbete.

Google docs Vallaskolan

Google docs Vallaskolan

Förutom allt spännande kring den nya läroplanen och skolans möjligheter till en gemensam platform så visar bilderna ovan ett givande inslag av kreativitet i no undervisningen på skolan. Barnen fick i uppgift att skapa en tidsmätare med lite olika material som fanns tillgängligt. I detta arbete kan man glädjas åt alla olika lösningar som presenterades och den kreativa lösningsförmågan som fanns, och då jag var inne och besökte barnen så var de i full färd med att testa sina verk som stämde väl överens med tidtagaruren.

Storybird

Storybird

En annan klass som jag tyvärr inte han besöka under veckan hade provat ett nytt verktyg för klassen på nätet. De hade skapat kreativa berättelser med hjälp av Storybird. Anledningen att jag fick syn på detta arbete var att en av barnen gärna ville visa sin berättelse för mig och hade skickat mig en länk till sin Storybird om ”Katten som blev sjuk”. När jag fick mailet blev jag genast nyfiken och kunde knappt vänta på att få tillgång till en dator för att läsa berättelsen.

Ett nytt spännande sätt att få igång skrivandet på, att skapa en berättelse till bilder och genom dessa få inspiration.Ett riktigt roligt verktyg som verkligen skapar möjligheter och det var en riktigt rolig och givande lektion har jag fått berättat för mig. Förutom att det går att dela med sig sin berättelse genom att skicka den till någon som hände i detta fall kan man också publicera den via nätet och genom detta också sprida sina mästerverk.

Vi fortsätter vår spännande resa i arbetat med en ny läroplan och en global framtid…

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en ett lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor i tidig ålder. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal of a K-12 school, works 1 to 1. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: