iPad i alla förskoleklasser

Nu har vi arbetat en kort tid  i ett mindre projekt där det används en iPad i samband med olika övningar i en förskoleklass på skolan. Allt från problemlösning till samarbete och även olika spel och lekar har genomförts tillsammans med  iPaden. Den har snabbt blivit populär bland barnen och de tar också snabbt iniativ kring hur den kan användas. Det vaknade också snabbt ett intresse kring iPaden hos andra barn och vuxna på skolan och på fritidstiden har de haft möjligheten att prova den och utforska hur den fungerar. När projektet hade varit igång i knappt en månad, startade i januari i samarbete med Pedagogiskt Centrum,  blev det uppenbart att vi behövde utöka det så möjligheterna fanns i alla förskoleklasser och som en följd på alla fritidsavdelningar. Resultatet av detta är att vi nu använder en iPad i alla förskoleklasser på skolan i samband med undervisning, utforskning och lek, sång mm och barnen hittar snabbt nya möjligheter tillsammans med sin förskolklasslärare. En central del i detta arbete har varit att visa varandra, låta barnen prova ganska förutsättningslöst och låta barnen samarbeta  och de har även snabbt anpassat sig till turtagning och ordning kring användandet. Har man inte arbetat för tillfället med iPaden har det ändå varit spännande och intressant att följa kompisens/kompisarnas arbete eller så har man rent av väntat på sin tur. Filmklippet nedan är endast en mycket liten del av allt som pågår i förskoleklasserna och kring iPad arbetet men ger ändå en bild av möjligheterna och en del av arbetet. För att följa arbetet mer ingående rekommenderar jag Vallaskolans förskoleklass Blogg.

Det roliga med detta arbete är att detta blir ytterligare en del av Vallaskolans spännande resa mot en global framtid och både barn och pedagoger är både taggade och intresserade och har redan hittat massor av möjligheter med iPaden i deras arbete.

Nu kör vi och möter än föränderlig framtid…

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en ett lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor i tidig ålder. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal of a K-12 school, works 1 to 1. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: