Biologi och samarbete

Under veckan när barnen skulle öva på kroppsdelar använde sig läraren av möjligheten att barnen kunde utforska kroppen med sina nya läromedel. Det finns massor av olika verktyg på nätet för detta ändamål. En variant som skulle kunna användas är Google body men för att träna vad saker heter och på svenska så använde de sig av Webbmagisterns verktyg i naturkunskap och där arbetade de med matspjälkningssystemet och skelettet. När jag kom in i klassrummet var det full aktivitet och barnen arbetade med att utmana varandra om vad olika delar heter och det var ingen som satt sysslolös, diskussioner med varandra och prova om på nytt och även forska vidare hur man kan ta reda på mer. Samtidigt var alla hjälpsamma och många ville både visa läraren, klasskompisar och även mig när jag kom in vad man kunde göra och även hur de lyckats när de testat sig själva. När de hade provat en stund var det även populärt att se om det stämde med dockorna som även fanns i klassrummet, riktigt kul att de av automatik kollar olika informationskällor och jämför dessa med varandra.

Webbmagistern Biologi

Webbmagistern Biologi

En annan sak som blivit allt mer tydlig med att tiden går är hur barnen mer och mer sammarbetar kring olika övningar i skolan och även då det gäller läxor de får med sig hem.  De ser möjligheten att nätverka med hjälp av sitt läromedel. När jag gick runt på skolan under en eftermiddag sitter några barn som går på fritids och pratar kring sin läxa tillsammans med några klasskamrater som redan är hemma genom Skype, de har verkligen hittat möjligheter att nätverka med varandra och samtidigt hjälpa varandra på ett naturligt sätt.

Skype

Skype

Det är en glädje att se allt spännande som händer på skolan och det känns verkligen att vi är på väg i vår resa…

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en ett lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor i tidig ålder. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal of a K-12 school, works 1 to 1. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: