Vallaskolans 1:1 utökar, sprider sig, skapar möjligheter

Utrullning, uppstart och instruktioner av 1:1

Utrullning, uppstart och instruktioner av 1:1

Nu startar vi att arbete utifrån konceptet 1:1 i ytterligare en klass på skolan.  Barnen har länge väntat på denna dag och glädjen, förväntningarna var på topp då vi gick igenom hur man skulle ta hand om sitt nya läromedel och vilka regler som de skulle hålla sig till. Barnen var mycket medvetna om hur de skulle ta hand om sitt läromedel och hur de skulle handskas med det och att det var viktigt att hjälpa till och påminna varandra. Efter genomgången så var det dags att få sin nya dator och det är klart att det var svårt att hålla sig men det var ingen som startade den innan alla hade hunnit packa upp den. Så kom de magiska …1, 2, 3 … och så trycker vi på startknappen. Alla gick igång samtidigt och rummet fylldes av ett gemensamt startljud från Macarna och en nyfikenhet, stora ögon men ändå en tolerans att invänta instruktioner och varandra. Nu fick en av barnen gå fram till tavlan och genom detta instruerades de andra igenom de grundläggande inställningarna, skapandet av sin egen identitet på datorn och slutligen några installationer av program och anslutning till skolans nät.  Efter detta gicks några grundläggande funktioner igenom och hur man kunde arbeta med sitt verktyg och alla var igång riktigt snabbt med att prova, trycka och personifiera sina läromedel, macar eller datorer vad man nu vill benämna det som. Nu var det dags för nästa grupp och i detta uppstod något intressant det var både svårt att få barnen att avsluta sitt arbete samt få dem att gå ut på sin rast och avbryta sitt lärande.

Arbete med att beskriva upplevelsen

Arbete med att beskriva upplevelsen

En intressant kommentar dagen efter då barnen arbetade med att beskriva sina upplevelser från dagen innan då de fick sina Macar var ”…nu har jag skrivit mer och bättre än vad jag gjort under hela läsåret…”, i detta uttryckte eleven en stor framgång och var mycket nöjd med sitt resultat under dagens arbete.

När fredagen var över så infann sig nästa upplevelse hos barnen, de skulle få börja att ta med sig sitt läromedel hem och lära känna det mer under helgen. Både en lättnad och glädje, en del hade oroat sig att de låg kvar i skolan under en natt, ”…tänk om min Mac försvinner…”  och andra såg verkligen fram emot att fortsätta med personifiering, lära sig mer, ställa in och använda den.

Utöver detta sprider sig skolans arbete kring 1:1 utanför skolans väggar. Allt från att man pysslar lite extra med sitt läromedel på hemmaplan både bland elever och lärare till att man kan se vilka möjligheter det skapar kring kreativitet och få till en bra gemensam plattform att stå på i andra skolor. Skolans arbete med 1:1 och användningen av Google Apps har fått ordentlig fart och modellen är både enkel att förstå och ett sätt att möta framtiden och tillgodose barnens möjligheter och kompetenser.  För några dagar sedan fick jag en fråga från en av eleverna om det var ok att ladda ner Xcode, intresset kring att programmera och skriva applikationer hade startat och i detta kan man ju bara glädjas åt denna kreativitet. Det finns oändliga möjligheter och nedan är ett annat exempel på en kombination av att använda sig av Google Translate och Xtranormal. I klippet har man använt sig av att skriva in svenska dialoger i Google translate och sedan fört över det översatta till dialogfönstret i Xtranormal och genom detta skapat en mycket komisk animerad filmsekvens.

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en ett lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor i tidig ålder. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal of a K-12 school, works 1 to 1. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

2 Responses to Vallaskolans 1:1 utökar, sprider sig, skapar möjligheter

  1. Vad roligt att läsa att ni är på väg! Lycka till i arbetet skall bli skoj att följa er via denna blogg!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: