iPad i pedagogisk verksamhet

Nu står vi ytterligare inför något riktigt spännande och utmanande med våra yngsta barn. Snart startar ett försök med iPad i förskolan och förskoleklass. Nu när jag sitter här med min iPad och skriver kan jag verkligen se möjligheterna i detta verktyg och i den pedagogiska verksamheten och speciellt för de mindre barnen men även för äldre. Det går snabbt att komma igång, det är enkelt att förstå, det är bilder och det finns en mängd Appar som stödjer skrift, läsa och tal samt den kreativa sidan.

Vem vet kanske är detta framtiden i skolan, dra, peka och agera med sitt verktyg på ett helt nytt sätt?

I allt detta ser jag fram mot en svensk version av iPaden och mina pedagogers reflektioner kring hur det fungerar i verksamheten.

ipad

ipad

 

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en ett lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor i tidig ålder. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal of a K-12 school, works 1 to 1. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Kommentera

