Vem är jag på nätet?

Idag finns många funderingar kring vem man är på nätet, vi använder oss mer och mer av olika sociala medier och olika mötes plattformer på nätet. Det är ingen enkel fråga att svara på och det kanske inte finns något direkt svar eller behöver göra det. Viktigt är däremot nog vilken roll man tar sig och hur man kan stå för den eller förhålla sig till den. Det blir också viktigt för oss som skola att belysa denna problematik. Det jag gör på nätet och den roll jag tar måste jag även kunna stå förr i det verkliga livet i olika möten med personer eller rent av för en åsikt man har fört fram.

I framtiden kommer säkerligen dessa gränser suddas ut och det kommer bli allt viktigare i en globaliserad värld där gränserna är luddiga att man har kunskap och insikt i hur man agerar och att man är tillfreds med sin identitet eller roll på nätet och att detta är kopplat till ens fysiska identitet. Kanske kommer detta vara mer naturligt för våra barn och deras bild kanske är helt klar. En tanke är däremot att lyfta in detta i klassrummet och reflektera tillsammans kring det.

Vem kan jag vara?

Vem kan jag vara?

 

Om rektorjesper
Tänker mycket kring hur en IKT - satsning, hur framtidskompetens och 1 till 1 kan utvecklas till en förändring i undervisning. Jag är rektor som har startat en ett lärande tillsammans med digitalisering av skolan med både 1 till 1 satsning och lärplattor i tidig ålder. Jag ser med nyfikenhet på vad detta innebära för förändring för mig, pedagogerna, eleverna och skolans organisation. Principal of a K-12 school, works 1 to 1. Interested in how ICT can improve performance, creativity and prepare today's children in a changing global future. @jesperstwitt

Kommentera

